Har du provat kabla igång den? Det kan räcka för att få igång batteriet och att Ctek laddaren får nog ström att börja ladda från..
Men som det ser ut så är batteriet för urladdat för att du ska få liv i det med den laddaren.
(Som andra skrivit redan)
 
prototypen prototypen skrev:
Är det HELT urladdat så skaffa den billigast laddare utan en massa fin elektronik, helst med ett 6 volts läge, man kan behöva mjukstarta lite.

Protte
Det hjälper inte om man väljer läget för mc eller kyla tro?
 
Mazen Mazen skrev:
Har du provat kabla igång den? Det kan räcka för att få igång batteriet och att Ctek laddaren får nog ström att börja ladda från..
Men som det ser ut så är batteriet för urladdat för att du ska få liv i det med den laddaren.
(Som andra skrivit redan)
Jag frågade mina svärföräldrar men de påstod att deras batteri sprack när de gjorde det sist (framgick inte när det skedde dock)..
 
M miomia skrev:
Jag frågade mina svärföräldrar men de påstod att deras batteri sprack när de gjorde det sist (framgick inte när det skedde dock)..
Sprack :thinking: då måste det ha blitt en kortis. Nej koppla på startkablar å kör..

Har iofs sprängt ett å annat på folkrace depån, men bara då man kopplat pol mot pol och inte jordat mot motorn..
 
Redigerat:
MultiMan
M miomia skrev:
Det hjälper inte om man väljer läget för mc eller kyla tro?
Snöflingan höjer laddspänningen 0,3-0.4V eller något åt det hållet, så det kan hjälpa något om du har tur (rekond ger över 15V som en del av återupplivandet).

MC-läget sänker laddströmmen drastiskt.
 
Koppla in ett laddat batteri med startkablar, på det som inte vill laddas och därefter kopplar du in laddaren och startar den, sen kopplar du ur det andra, med en del laddare så startar inte laddningen om spänningen är för låg, sen det med sulfatering, den går tillbaka om det laddas med liten ström, men kan ta en eller två veckor för det.
 
Sprängning kan ha orsakats av knallgas, vid laddning så kan vattnet sönderdelas till väte och syre och det vill gärna förenas till vatten igen med en smäll om man gör en gnista när man kopplar ur laddningen.

Protte
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Snöflingan höjer laddspänningen 0,3-0.4V eller något åt det hållet, så det kan hjälpa något om du har tur (rekond ger över 15V som en del av återupplivandet).

MC-läget sänker laddströmmen drastiskt.
Tänkte om det kunde ge en sån där lägre ström å få igång laddningen.

Fast nu har ju batteriet stått iaf två veckor utan varken eller. Så känns ganska hopplöst.


Så kontentan av det hela, törs man åka och köpa ett biltema batteri? :)

Tror inte jag får tag i en annan laddare i dagsläget...
 
MultiMan
Skaffar du ingen annan laddare så använd den i fortsättningen till det den är gjord för, regelbunden underhållsladdning. Jag har snabbanslutning (brukar följa med laddaren med Ctek) och laddar varje gång bilen ska stå mer än 2 dagar eller vid kortkörningar. Den enklaste du har är inte avsedd för något annat.

Mina batterier brukar hålla 7-8 år iaf på det sättet. Rekordet var ett BMW-batteri som höll nästan 12 år innan det blev startproblem.

Du har redan fått tips om vad du bör göra men går inte det (annan "dum" laddare) så är det nytt batteri som gäller. Biltemas bättre batteriserie (med den längre garantin) ska vara helt ok.

Edit: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/underhallsfritt-batteri-2000018834

Silver/Kalcium-teknologi gör att de klarar urladdningar betydligt bättre utan att sulfatera. Titta dock så du verkligen får det eftersom det är blandat på sidan. 4 års garanti ska det vara.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Skaffar du ingen annan laddare så använd den i fortsättningen till det den är gjord för, regelbunden underhållsladdning. Jag har snabbanslutning (brukar följa med laddaren med Ctek) och laddar varje gång bilen ska stå mer än 2 dagar eller vid kortkörningar. Den enklaste du har är inte avsedd för något annat.

Mina batterier brukar hålla 7-8 år iaf på det sättet. Rekordet var ett BMW-batteri som höll nästan 12 år innan det blev startproblem.

Du har redan fått tips om vad du bör göra men går inte det (annan "dum" laddare) så är det nytt batteri som gäller. Biltemas bättre batteriserie (med den längre garantin) ska vara helt ok.

Edit: [länk]

Silver/Kalcium-teknologi gör att de klarar urladdningar betydligt bättre utan att sulfatera. Titta dock så du verkligen får det eftersom det är blandat på sidan. 4 års garanti ska det vara.
Fick låna en sån där istället. Vet inte om den är något bättre, lyser orange / gul nu så jag antar det är något som eventuellt händer.

Såvida det inte är samma skräp som den förra..

Känns inte som batteriet är varmt däremot tycker jag det knastrar eller fräser om det. Kabelsjorna sitter, luktar inte bränt eller nått annat. Inte vet jag hur länge jag bör ha den i heller. Den ska väl helst upp till max innan man provar den i bilen?
 
  • Batteriladdare av märket Svenska Batteripoolen som visar orange indikatorlampa och är ansluten med röd och svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
M miomia skrev:
Känns inte som batteriet är varmt däremot tycker jag det knastrar eller fräser om det. Kabelsjorna sitter, luktar inte bränt eller nått annat. Inte vet jag hur länge jag bör ha den i heller. Den ska väl helst upp till max innan man provar den i bilen?
Jag skulle köra den i kanske en timme, sen prova byta till ctek-en.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle köra den i kanske en timme, sen prova byta till ctek-en.
Nu lyste den grönt efter ca 2 h, har ju tyvärr ingen manual att referera till, verkar vara rätt "gammal".

Provar cteken. Ska jag prova den i ett dygn igen tro?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.