Vi planerar att bygga en friggebod som sutteräng där baksidan ska agera stödmur då den ska placeras i en slänt för att utnyttja tomten på bästa sätt. Marknivån på baksidan är ca 1,6m högre på högsta stället än i framkant så friggeboden måste dimensioneras för att klara jordmassans tryck. Marken består av jord/sand-blandning samt sprängsten.

Se bifogad bild, där vi byggt en provisorisk träram för att se hur placeringen blir.

Dimensionerna är tänkta att bli 5,4x2,7m där långsidan ska agera stödmur.

Planen är att gjuta en betongplatta och sedan mura upp väggarna med antingen hålblock som fylls med betong eller leca beroende på om lecablock klarar belastningen eller ej.

Är det någon som har koll på hållfasthetsberäkningar och kan ge vägledning i hur tjocka väggarna måste vara och vad för block man kan använda för att klara trycket och inte få problem om några år?

Tack på förhand!
 
  • Provisorisk träram för framtida friggebod på en slänt med jordbakgrund och verktyg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg på 200mm är absolut inga problem. På bilden ser man en parkering, detta kan innebära lite större belastningar på väggen. Jag skulle rekommendera att väggen spänns in i plattan, dvs armering sticker upp i utsida vägg från plattan. Får man in armering i betonghålstenen borde detta fungera annars är en betongvägg lämpligast. Lecablock är inte riktigt tillämpbart i detta fallet.
 
B bossespecial skrev:
En vägg på 200mm är absolut inga problem. På bilden ser man en parkering, detta kan innebära lite större belastningar på väggen. Jag skulle rekommendera att väggen spänns in i plattan, dvs armering sticker upp i utsida vägg från plattan. Får man in armering i betonghålstenen borde detta fungera annars är en betongvägg lämpligast. Lecablock är inte riktigt tillämpbart i detta fallet.
Tack för svaret Bosse!
Det finns som du säger en parkering men det är ca 3 m från den tänkta boden (syns nog inte på bilden så bra).
Då blir det nog 200mm betonghålsten och armering i plattan. Tjocklek på plattan; borde räcka med 100mm?
 
100mm platta räcker generellt, närmast den motfyllda väggen skulle jag göra plattan 200mm en liten sträcka. Om du kör på 300mm höga kantelement är det lätt att fixa detta, bara att ta bort ett lager isolering.
Förresten, jag kanske missförstod, ska bara den delen mot jord muras och resterande väggar över mark byggas i trä? Om allt ska muras skulle det fungera med 200mm leca med bistål i varje skikt.
 
B bossespecial skrev:
100mm platta räcker generellt, närmast den motfyllda väggen skulle jag göra plattan 200mm en liten sträcka. Om du kör på 300mm höga kantelement är det lätt att fixa detta, bara att ta bort ett lager isolering.
Förresten, jag kanske missförstod, ska bara den delen mot jord muras och resterande väggar över mark byggas i trä? Om allt ska muras skulle det fungera med 200mm leca med bistål i varje skikt.
Toppen, tack så mycket för hjälpen!
Jag tänkte endast mura bakdelen samt ca 0,5m på kortsidorna för att bilda ett litet U för bättre bärighet och sen resterande konstruktion i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.