Appendix Appendix skrev:
Har du pratat med firman? Vad sa de?
Behöver inte göra det då jag har fått flera bra svar här.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Nä, men man kan ställa frågan om den nyaste centralen kan sitta kvar
Jag tycker det är den proffesionelle här, dvs elektrikern, som istället ska fråga om de även vill ha den relativt nya och fräscha centralen bytt.

Beställare i form av privatkund kan inte förmodas vara insatt i våra arbetsmetoder eller vad som kan eller måste göras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Jag gissar att den 3-4 år gamla centralen satt precis intill den gamla plåtcentralen. Om så är fallet så var det förmodligen bara en komplettering till den gamla centralen, kanske med en jordfelsbrytare och ett par extra säkringar(?).



När nu den nya centralen kom på plats så antar jag att den dimensionerades för att även ha plats för de extra komponenterna som tidigare satt i den kompletterande kapslingen.

För att sen få till helhetsintrycket och stolt kunna trycka sitt företagsnamn på centralförteckningen så är det inte många kronor extra i det stora hela att byta ut de 3-4 år gamla säkringarna till samma fabrikat som den nya centralen.
Tack Emil för ditt svar!

Så var det säkert.

Som jag skrivit tidigare så blev slutresultatet jättefint på utsidan.
Jag kommer nu att anlita samma firma igen till andra eljobb som behövs fixas i huset, då jag kunnat läsa här att de har gjort detta jobb enligt praxis.

Då den förra elfirman som vi anlitat förut ”fuskat” är man ju lite extra misstänksam.
Kan man inget om el och den förra elfirman visat sig slarva tyckte jag att jag kunde fråga runt lite här för att bli lugn.

Nu tackar jag er för ert engagemang ,både elektriker och glada amatörer som jag själv och lämnar tråden.

Trevlig sommar på er
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mimlan Mimlan skrev:
Putte. Ni behöver inte gissa!
Jag ställde en fråga i detta forum för att få svar på min fråga: är det brukligt att man byter ut en 3-4 år gammal central och dess dvärgsäkringar när man byter ut en gammal ”skruvsäkringscentral”. Jag antog att det fanns någon elektriker i detta forum.
Hej.
Jag är elektriker, och jag kan säga att det inte finns något absolut rakt och garanterat svar, utan det beror på.
Dels är vi elektriker olika dels är varje situation unik.

Men om jag tar mig själv som exempel, så vet jag att det är kundens pengar jag leker med, och jag försöker alltid skydda kundens pengar och intressen.
Så jag byter som regel inte ut något som fungerar hyggligt, dvs inga utbyten i onödan.

Så som du beskriver det som varit hos dig så tvivlar jag på att jag skulle bytt den relativt nya centralen. Det är inte ens säkert att jag föreslagit att byta den gamla, det beror på skick och hur lättjobbad den är.
Men ifall det kommit fram till byten av en eller två centraler (anledningen till att byta båda kan vara att tillgängligt utrymme eller annat gör det mycket bättre att få allt i en enda lite större kapsling, eller något annat som gäller just i den situationen).
Och då skulle jag generellt inte ha något emot att flytta över de säkringar och JFB och HB som finns i den gamla centralen, mycket eller lite pengar kan ju diskuteras, en säkring ligger väl på ca en 50-lapp, JFB på 500:-, och man slipper ju inte mycket av arbetstiden med nya prylar.

Men ibland är det svårt att flytta över det gamla, det är inte säkert att det passar så bra med det nya, fasskenor osv passar inte. Kan man sätta det gamla på en egen rad i nya centralen är det inga problem, men är det bara några få säkringar av den gamla typen så är det frågan om det är värt det.

Men som direkt svar på frågan, nej det är ingen absolut kutym att allt ska bytas, men det skiljer mellan olika elektriker, en del är väldigt pigga på att köpa nytt lite halvt i onödan.
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Behöver inte göra det då jag har fått flera bra svar här.
Va?!

Jag tänkte att du kanske vill påpeka för dem att du är missnöjd. Och fråga varför de gjorde som de gjorde?
Är det viktigare sitta på ett forum och älta än att få rätt mot hantverkaren?
Typiskt svenskt :crysmile: Enklare skriva på nätet än försöka läsa problemet:rolleyes:
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Jag kommer nu att anlita samma firma igen till andra eljobb som behövs fixas i huset, då jag kunnat läsa här att de har gjort detta jobb enligt praxis.
Det skulle verkligen behövas lite före-bilder här på den gamla elcentralen. Att den är "rörig" och att det förekommer tejpskarvar är ingen skäl till att byta den, utan det beror mer på dess skick som helhet. Inte ens om den saknar JFB behöver man byta den. Nu kanske ni kom "överens" här i och med att de "dömde ut" den gamla centralen, men det är definitivt inte praxis att samtidigt ersätta en 3-4 år gammal normcentral som satt bredvid med nya komponenter, speciellt inte utan att fråga. Det vore riktigt illa om detta skulle vara en praxis. Men vi kommer inte längre i frågan utan mer detaljer.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mimlan Mimlan skrev:
Behöver inte göra det då jag har fått flera bra svar här.
Det vore klokt att fråga firman, så de inte byter fler prylar i onödan även nästa gång. Oavsett om det var befogat eller inte, har hantverkaren ett ekonomiskt incitament i att byta delar. -"det är på materialet vi tjänar pengarna", sade alltid min gamle chef!

Staffan
 
Mikael_L
Nu tjänar de flesta firmorna allt mindre på materialet, utom en del som lever i sin egen gamla värld (och jämt får bråk med sina kunder, och inte har några stadiga kunder alls).
Så det är nog en "sanning" som håller på och raderas sakta men säkert.

Du var verksam inom VVS om jag fattat det rätt, och det är främst inom VVS och el som detta oskick* lever kvar, snickarna och målarna t.ex. har nog inga speciellt stora avanser på materialet.



*Med 'oskick' menar jag att fakturera kunden materialet till mycket högre pris än kunden själv kan köpa det.
 
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tjänar de flesta firmorna allt mindre på materialet, utom en del som lever i sin egen gamla värld (och jämt får bråk med sina kunder, och inte har några stadiga kunder alls).
Så det är nog en "sanning" som håller på och raderas sakta men säkert.

Du var verksam inom VVS om jag fattat det rätt, och det är främst inom VVS och el som detta oskick lever kvar, snickarna och målarna t.ex. har nog inga speciellt stora avanser på materialet.
Jajjamensans!

Jag var rörläggare. Dessutom före internet och Hornbach. Så kunderna kunde bara köpa delar från rörläggerierna, och därför hade de inte en susning om vad de egentligen kostade.

Staffan
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jajjamensans!

Jag var rörläggare. Dessutom före internet och Hornbach. Så kunderna kunde bara köpa delar från rörläggerierna, och därför hade de inte en susning om vad de egentligen kostade.

Staffan
Fast Rinkaby starta 1970 och deras postorderkatalog nyttjade man ofta . Så, du har fel som vanligt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det skulle verkligen behövas lite före-bilder här på den gamla elcentralen. Att den är "rörig" och att det förekommer tejpskarvar är ingen skäl till att byta den, utan det beror mer på dess skick som helhet. Inte ens om den saknar JFB behöver man byta den. Nu kanske ni kom "överens" här i och med att de "dömde ut" den gamla centralen, men det är definitivt inte praxis att samtidigt ersätta en 3-4 år gammal normcentral som satt bredvid med nya komponenter, speciellt inte utan att fråga. Det vore riktigt illa om detta skulle vara en praxis. Men vi kommer inte längre i frågan utan mer detaljer.
Tyvärr Bo så tog jag inga bilder på centralen utan litade på elektrikern.
 
C Calore skrev:
Fast Rinkaby starta 1970 och deras postorderkatalog nyttjade man ofta . Så, du har fel som vanligt.
Dom som grejade själva kanske hade en katalog, men de som anlitade en rörmokare hade knappast någon.
 
Staffans2000
C Calore skrev:
Fast Rinkaby starta 1970 och deras postorderkatalog nyttjade man ofta . Så, du har fel som vanligt.
Naturligtvis. Jämfört med dig, är jag intet!

Men om vi håller oss till de dödliga, var nog Rinkaby okända för gemene man. Själv hörde jag talas om den, först för ca: tio år sedan.

Den ofullständige
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Att hantverkare skall städa upp efter sig är väl olika syn beroende på vad de sysslar med samt vad man kommer överens om.
Men att ”städa upp” innebär väl ändå inte att man tar med sig fungerande prylar, i synnerhet inte utan att fråga. Oavsett hur arbetet blivit utfört eller hur det såg ut innan elektrikern satte klorna i anläggningen så tycker jag att man som hantverkare, i detta fallet elektrikern, definitivt skall fråga om kunden vill behålla de gamla centralerna eller om de skall ”kastas” o tas med av elektrikern.
Allt annat är ju stöld.

O nu behöver alla inte börja fråga om elektrikern även skall fråga om gamla klammer o avklippta kabelstumpar o annat mög.
Men sådant som uppenbarligen inte är skräp anser jag att det frågar man om innan man tar det med sig.
Jag hade blivit förbannad om en elektriker snott med sig en central som bara är några år gammal o fullt fungerande. Han hade fått köra tillbaka den på sin egen fritid eller på företagets bekostnad.
Den kanske jag skulle behöva i uthuset tex.

Om man lämnar in bilen till en däckkrängare för att byta till sommardäck så vill man ju behålla de andra hjulen. Inte behåller han dem som skräp.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det skulle verkligen behövas lite före-bilder här på den gamla elcentralen. Att den är "rörig" och att det förekommer tejpskarvar är ingen skäl till att byta den, utan det beror mer på dess skick som helhet. Inte ens om den saknar JFB behöver man byta den. Nu kanske ni kom "överens" här i och med att de "dömde ut" den gamla centralen, men det är definitivt inte praxis att samtidigt ersätta en 3-4 år gammal normcentral som satt bredvid med nya komponenter, speciellt inte utan att fråga. Det vore riktigt illa om detta skulle vara en praxis. Men vi kommer inte längre i frågan utan mer detaljer.
Nu är inte tejpskarvar elsäkert och det borde du veta om någon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.