Hej!
Har en stubbe (lagerhägg) intill husgrunden. Ska försöka ta bort den med Weibulls Stubbex. Ska borra 2 dm ner i stubben. Har provat med borrmaskin med långt borr. Borren fastnade. Jag fick loss den, provade med annan, något starkare maskin, borren fastnade igen. När jag försökte ta loss den den här gången knäcktes den.

Vad behöver jag för att lyckas borra 2 dm djupa hål i stubben? Vore oerhört tacksam för tips!
 
En träspiralborr måste fungera bra, men risk att den slits om det är smuts lr grus på stubben
 
Tack för svar. Bifogar bild på den jag använde. 8 mm b, 30-35 cm lång. Hittade ingen träspiralborr i affären som var längre än 10 cm. Måste borra 20 cm ner.

Finns det, och kan det räcka, med en längre träspiralborr? Eller måste jag också ha en starkare typ värstingborrmaskin? (Fick låna en sån för många år sedan på dåvarande arbetsplats, kostar 5000 kr....)
 
Och här är borren jag använde...
 
  • Lång borrstång isolerad mot vit bakgrund, använd för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Mest troligt kör du fast i spånet som fastnar nere i hålet. Den borren har inget sätt att transportera bort det så då måste du regelbundet ta ut borren och försöka få ut det mesta ur hålet.

En värre maskin kommer mest troligt knäcka borren om den kör fast.
 
Ett vanligt centrumborr är nog bättre. Den där typen har jag inte sett förr.
Men det underlättar nog med ett borr som kan transportera bort spån.
 
Kan du borra från sidan, 2 dm ner från toppen?
Sedan är nog inte 2 dm ett måste.

Protte
 
Tack för alla svar. Jag ska försöka hitta en längre träspiralborr, annars testa en kortare. Och även borra från sidan på stubben.
 
Vanliga spiralborr finns i längre utförande, kostar lite mer.

Protte
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Långa träspiralborr att använda "till lite sämre" har jag köpt hyfsat billigt på lågprismarknader.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Att du kör fast beror på att det blir tjockt med träspån i hålet. Du måste rensa hålet genom att antingen dra borren upp och ner, eller att du blåser ur det. I princip vilken borr som helst med vilken maskin som helst klarar det där, om du tar det lugnt och försiktigt och rensar ofta.

EDIT: Vilken borr som helst som är tillräckligt lång.
 
  • Gilla
SteelyDan och 2 till
  • Laddar…
Ett trick är att röra borrmaskin i en cirkel från början så hålet blir större än vad borren är. Hålet blir koniskt med en större öppning upptill, lättare att få upp spånor och mindre risk att det klämmer.
Lycka till.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Vanliga spiralborr finns i längre utförande, kostar lite mer.

Protte
Super, tack.
 
Tack igen alla!
 
Oavsett om du har spiralborr eller centrumborr så se till att ha ett utan pilotskruv (eller vad skruven i spetsen heter) den är bra när man använder borrsväng. Men maskinborrning i stubbar medför uppenbarligen problem.

Jag är övertygad att det är den som är problemet.
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.