Hej! har hört från två oberoende källor att det enligt föreskrifterna är ok att dra Ekk i vägg eller innertak utan rör eller slang. Kan det verkligen stämma?

Frågan är alltså inte hur man vanligtvis gör installationer utan vad som gäller enligt föreskrifterna.

/ fasen
 
Det blev tillåtet att dra kabel i väggarna i och med EU direktiven.
 
Fast det finns ju en del förbehåll. Det skall vara dragavlastningar i båda ändar, och spikskydd där det går igenom reglar osv. Tror det finns ytterligare några "extra" regler.

 
Ok, då stämmer det, tack för svaren!

Då kommer en fråga i anslutning till detta.

Har snedtak på övervåning med pärlspont på vägg o tak. I skarven där vägg möter tak kan man precis få in en kabel under pärlsponten, går att pula ner ca 10cm ner i väggen. Skulle det vara tillåtet att från en väggdosa, dra kabel horisontellt i skarven ca. 3m för att sedan gå ut med kabeln till taket och montera lamputtag? Detta skulle innebära ca. 0.5 m utanpåliggande från väggdosa till skarven o sedan ca. 0.5 m utanpåliggande i taket från skarven till lamputtag, alltså en blanding av utanpåliggande o infällt.

Skulle i så fall välja kulo.

/ fasen
 
Din egentliga fråga vågar jag inte svara på. Men Kulo får du inte använda. Den får inte föläggas dolt (vet inte varför).
 
Okej, tänkte att den lilla synliga biten blir snyggare med kulo.

/ fasen
 
Man brukar säga att man får dra in en kulo 20cm in i ett rör.
 
några av kraven är att den skall förläggas så att man kan byta den, samt att den ska gå "rakt" mellan dosor och får inte ligga diagonalt inne i väggen.
 
Tack för svaret! Om det enda som behöver demonteras för att byta kabeln är en list, så tolkar jag att det i så fall är ok med denna installation, den kommer inte ligga diagonalt. Fast jag måste använda ekk istället. Man kan ju dessutom upplysa eventuell framtida köpare om installationen.

/ fasen
 
elmont skrev:
några av kraven är att den skall förläggas så att man kan byta den, samt att den ska gå "rakt" mellan dosor och får inte ligga diagonalt inne i väggen.
Var står det att det är krav på att den måste gå att byta?
Liknande förläggning är ju tillåten i golv, man får ju gjuta in kabel!
En kabel med ett antal spikskydd genom reglar tvivlar jag på att den kommer att gå och byta, utan då blir det utanpåliggande som gäller!
 
Känner mig fortfarande osäker, har inte riktigt fått svar på min fråga:-/ Ska jag köra utanpåliggande istället?

/fasen
 
Vill minnas att man inte får blanda dessa förläggningssätt heller. Om ett hus har en installation med rör så får man inte helt plötsligt börja lägga lös kabel i vägg.

// DeBe
 
DeBe skrev:
Vill minnas att man inte får blanda dessa förläggningssätt heller. Om ett hus har en installation med rör så får man inte helt plötsligt börja lägga lös kabel i vägg.

// DeBe
Det är ok att blanda påputs med rör. Det finns tillochmed speciella dosor där man kan göra övergången från infällt till påputs.
 
TomasSussi skrev:
Det är ok att blanda påputs med rör. Det finns tillochmed speciella dosor där man kan göra övergången från infällt till påputs.
Tack! då kör jag som jag tänkt :)

/ fasen
 
TomasSussi skrev:
Det är ok att blanda påputs med rör. Det finns tillochmed speciella dosor där man kan göra övergången från infällt till påputs.
Har för mig att påputs är ett annat ord för en utanpåliggande installation och JA, sådana installationer får man blanda med en infälld installation.
Men frågan kvarstår fortfarande, får man blanda kabel lös i vägg och fk i rör vid en infälld installation?
Det har jag ingen aning om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.