Hej!

vi hade en installatör här på sommarhuset i veckan som installerade en luft/luft värmepump från LG. Första natten var inatt och vi var tvungna att stänga av pumpen helt för att kunna somna. Problemet är att utedelen är installerad på ytterväggen precis vid vårt sovrum. Vår huvudända är någon dm från utedelen. Det blir otroligt mycket vibrationer från den som enbart märks inomhus.
Är installationen gjord korrekt för att minimera vibrationer och ljud inomhus? Det finns ingen gummibricka mot väggen, bara nedåt mot stativet.
 
  • Monteringskonsol för värmepumps utedel fastskruvad på en röd trävägg, utan synliga gummibrickor för vibrationsdämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbesläktad bild på en vibrationsdämpare monterad på en värmepumps utedel utan gummibricka mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsdetalj för utedel av värmepump utan gummidämpare mot vägg, kan vara orsak till vibrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på utedel av värmepump monterad på röd vägg utan gummibrickor för vibrationsdämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det blir svårt att göra på något annat sätt med ett väggfäste, tyvärr.
Det blir bäst om utomhusdelen får stå på marken (på några lättbetongblock ex.)
 
Är konsollen monterad på utomhusvägg på ett sommarhus, som kanske bara har simpel plankvägg och ingen värmeisolering, kan det nog bli som en resonanslåda med fint oljud. Men kanske ingen fin stråkmusik eller härlig dragspelsmusik. Som föregående nämnde, är nog bäst att inte alls montera på väggen utan på marken på betongblock.

Firmans montörer om de har någon som helst erfarenhet av värmepumpmontage, måtte känna till att det kan bli problem med oväsen om montage på trävägg. Kontakta firmans chef (inte montören som felat) och språka vänligt.
 
Redigerat:
Träfasader är oftast olämpliga att fästa konsoler för luftvärmepumpar.
Som redan sagts är en montering på tex betongblock eller gjuten platta det som är bäst.
 
Kort och gått så hade de varit bättre med ett markstativ. Men ljud och vibrationer är folk olika känsliga för.

Jag har båda gångerna satt upp mina mot en tvättstugevägg. Där det inte är lika känsligt. Senaste gången beställde jag med kraftigare fjädrar för att minska vibrationerna. En släkting fick sin uppsatt på väggen mot en gästtoalett. Alla som besökte honom klagade på oljudet som hördes inne på toaletten. Det var ett stomljud som var värre än hos våran. Det kom dit ett markstativ istället för att ha den mot en tegelvägg.

Om ni prompt vill ha den utanför sovrummet så rekommenderar jag ett markstativ. Men är ni känsliga så kan ni uppfatta det som att det är en bil på tomgång som står utanför. Förutom de gånger den höjer sin förmåga och avvisar systemet. Då ljudet ökar. En lösning är om det finns timer på er modell är att stänga av den ca 8 timmar när ni ska sova.
 
Redigerat:
Tack för många och bra svar. Vi är inte speciellt känsliga för oljud, men detta är något i hästväg tyvärr.
 
Troligen inte det roligaste att läsa men jag håller med om att det enda rätta är att bygga om till markstativ om det går. Förvisso olika pumpar och olika hus men den vägdhängda hör jag brummandet från. Den markstående märks inte
 
Även med markstativ hörs utedelen t.ex. när den på vintern varvar upp kompressorn till max för att avfrosta värmeväxlaren. Helst ska man inte ha utedelar utanför sovrum om det går att hitta en annan placering.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Även med markstativ hörs utedelen t.ex. när den på vintern varvar upp kompressorn till max för att avfrosta värmeväxlaren. Helst ska man inte ha utedelar utanför sovrum om det går att hitta en annan placering.
Installatören var mycket för att utedelen inte skulle synas och då är det mer eller mindre en kortsida på huset som gäller och då är det vardagsrummet och vårt sovrum som drabbas.
 
Hur högt upp på väggen sitter utedelen?
Kanske skulle det gå att bygga ett stativ eller fundament och ställa den där utan att ge sig på rördragningen.
 
E etompau skrev:
Hur högt upp på väggen sitter utedelen?
Kanske skulle det gå att bygga ett stativ eller fundament och ställa den där utan att ge sig på rördragningen.
Jag mätte utedelen och underkant är ganska prick 80 cm över marknivån. Utedelen är bredvid själva vertikala kabelkanalen så jag tror man skulle kunna minska höjden något utan att lossa någon kabel om man flytter den "framför" kabelkanalen. Vet ni om det skulle bidra negativt på något sätt?

Skulle man kunna bygga upp stativet på följande sätt:

trallgolv med stora glipor för vattenavrinning mm
stånde tryckimpregnerade reglar 95x95 till lagom höjd
sylpapp
Lättbetongblock
Trädgårdsplattor
Sand
Singel
---- marknivå ---

Annat alternativ: jag har även färdiga betongplintar 500 mm 2" om man vill gräva lite..
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Finns även höga markstativ att få tag på men man får köpa via sin installatör: [länk] Det som är bra är att de är enkelt justerbara i varje hörn så stativet upptill hamnar vågrätt även om marken lutar lite grann.
Det där ser extrahögt ut ja då de flesta på nätet är 400 mm.
 
En annan idé är att använda befintligt väggstativ men bygga ett regelverk bakom och under. Så att det ser ut som en stol från sidan. Vad tror ni om den idén?
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Hej!

vi hade en installatör här på sommarhuset i veckan som installerade en luft/luft värmepump från LG. Första natten var inatt och vi var tvungna att stänga av pumpen helt för att kunna somna. Problemet är att utedelen är installerad på ytterväggen precis vid vårt sovrum. Vår huvudända är någon dm från utedelen. Det blir otroligt mycket vibrationer från den som enbart märks inomhus.
Är installationen gjord korrekt för att minimera vibrationer och ljud inomhus? Det finns ingen gummibricka mot väggen, bara nedåt mot stativet.
Några olämpligheter har utförts. Att ha en utedel precis vid ett sovrum är inte bra om man vill ha tyst.

Det finns bättre vibrationsdämpare du kan testa. Jag har de på bilden och det vibrerar inte i väggen.

Men eftersom ni har sovrum innanför så kommer ni i vissa lägen höra buller ändå.

Ställ några lastpallar på varandra till lagom höjd och testa att ha bullerburken fri från väggen. Det kanske räcker för er. Vad är det för fabrikat och modell?
 
  • Vibrationsdämpare monterade på utedel av värmepump nära en byggnad, med stenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.