Visst kan det vara trevligt med öppen planlösning om det kommer mycket folk och så, men vi har inte valt det. Vi ville ha ett kök, ett vardagsrum osv...inte ett alltiallorum... :)
Men det är ju som allt annat en smaksak.

Vi bygger inte för släkten utan för oss själva...så när släkten kommer får dom stå ut med väggar mellan rummen ;D
Däremot har vi bredare öppning till kök och vardagsrum, förstås utan dörrar.
 
Det beror väl också på hur stort man tänker/kan/får bygga. Kan du bygga 300 kvm så lär det inte bli några problem att få plats med släkten oavsett om planlösningen är öppen eller ej.

Kan du dock inte bygga hur stort du vill utan måste begränsa utrymmena så tycker jag att en öppen planlösning inte bara är "inne" utan även är det absolut bästa sättet att skapa ett hem som är flexibelt och därmed borde passa till både vardag och fest.

Vårt hus blir inte så stort men mha en öppen planlösning så blir ytorna mer effektivt utnyttjade. Vi har dock försökt planera så att man inte sitter och äter i köket samt att köket är såpass avskilt att man inte ser ev disk från vardagsrummet. Svårt att förklara, det kommer dock blir bra...

Sammanfattningsvis håller jag med om att öppen planlösning är ett bra sätt att tjäna yta. Man bör nog tänka på att iallafall få själva arbetsdelen av köket något avskild.
 
Vi bor iofs i lägenhet men vi valde att köpa en som hade en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och jag kan säga att jag älskar det och vårt framtida hus kommer också att vara en öppen planlösning. Vi har inga som helst problem med os eller liknande utan fläkten tjänar sitt syfte.

Det är otroligt mycket trevligare att vara i ett kök som har direktkontakt med vardagsrummet. Sen är jag ganska pedantiskt av mig och gillar att ha det städat och fint i köket och det är nog att rekommendera när man ser köket från vardagsrummet.

Ha det så bra!

Caroline
 
För mig är det självklart att välja en planlösning där det finns kontakt mellan kök och vardagsrum. Då kan man se på tv samtidigt som man lagar mat, man kan umgås med gästerna i soffan samtidigt som man står i köket osv. Tycker dock att det är viktigt att det finns andra rum att dra sig undan till där man kan stänga om sig också. Vissa nackdelar finns det ju. När barnen blir stora kanske det blir väl stojigt med ett jätterum (den dagen den sorgen), och som någon påpekade ser man jämt all disk i köket från vardagsrummet.
Jag tycker dock att fördelarna överväger nackdelarna. ::)
 

Vi har valt öppen planlösning med kök och v-rum på 60 kvm. Skönt att kunna vara social fastän man står och fixar med maten.

Enda nackdelen är att man får mindre väggytor att möblera mot. Tycker jag :)...

/Björn
 
Vi har också valt att ha en öppen planlösning. Vårt kök/ "matsalsdel" delas av en stor köksö med spishäll och fläktkåpa. Sedan har vi ett vardagsrum som är nedänkt ett trappsteg och på så vis "delar av"lite. Totalt kommer denna yta att vara ca 70m2.
Det skall bli helt underbart att ha den ytan...
Idag bor vi i radhus med ett avdelat kök och vardagsrum och vi tycker att det är supertråkigt att inte kunna umgås och laga mat samtidigt.
Jag ser framför mig hur gästerna kommer att stå med varsin drink vid köksön med valnötsskiva medan jag lagar mat.... ;)
 
För inte så länge sedan skulle jag ha svarat att jag inte alls är för en öppen planlösning. Sedan ritade vi av praktiska skäl om ett hus vi tänkte bygga till att ha en väldigt öppen planlösning; kök och vardagsrum helt ihop. Jag kan inte tänka mig att ha ett kök i vardagsrummet, men däremot ett vardagsrum i köket ;). Vi skulle med tiden ha inrett övervåningen med ett hyfsat stort allrum.

Nu har vi dock landat (hoppas jag verkligen, det är detaljer kvar!) i en husmodell som har separat kök och vardagsrum, men med ca 1,5 meter öppet mellan. Jag tror att det blir perfekt för oss!

Där vi bor nu har vi ett fönster mellan kök och vardagsrum och det är bra, förutom när man ser på TV och har diskmaskinen igång!
 
Gyllene regler för öppen planlösning!

Förhöjd bardisk mot matplats, för att slippa titta rakt in på disken när man sitter och äter.

Bra köksfläkt, tyst och kraftfull, helst placerad mot vägg.

Tyst diskmaskin.

Ett litet tips: Starta köksfläkten c:a 15 min. innan ni börjar matlagningen, på så vis är luftcirkulationen igång ordentligt när ni börjar matlagningen.

Hälsningar

UMJ
 
Hej.
Jag är också helt klart för öppen planlösning.
Att kunna jobba i köket samtidigt som man har kontakt med övriga famljen (eller gästerna) är suveränt.
Bor idag i 1 1/2 plans-villa med öppet, och håller på att bygga ny villa, också den med öppen planlösning.
Att det skulle osa fläsk är förlegat och inget vi nånsin tänker på.

 
Vi bor idag i en lägenhet på 145 m2, och vi har en mycket öppen planslösning med kök/vrum i ett på ca 60-70 m2.
Denna öppna plats blir naturligt en samlingsplats för hela familjen.
Praktiskt, trevligt.
Jag har inte funnit en enda naktdel, möjligtvis att man måste vara lite mer noga med disken ;)
Huset jag håller på att rita skall absolut ha samma upplägg.
 
Smaken är som baken...
I vårt förra hus som vi byggde, hade vi öppen planlösning från början.
Vi gillade det inte alls, så vi satte upp en vägg mellan vardagsrum och kök.

I huset vi bygger nu, blir det ingen öppen planlösning.

/Idapi
 
Vi har haft mycket funderingar kring det här med planlösning. Vi har hela tiden velat ha ett stort vardagsrum på mins 30Kvm för att ha ordentligt med plats när vi bjuder hem vänner (eller träffar föräldragruppen med x antal ungar) Nu bor vi i lägenhet och det är trångt!!! Nu blir det nog så att vi i stället har ett stort kök på 30kvm som delas av en bardisk (typ björkenkök från Hj-vad för er som vet) och en stor öppning in till ett vardagsrum på 24kvm. Det känns som om det kommer att bli luftigt och fint och mycket plats för barn med spring i benen. Och så kan de som kommer på besök vara med i köket när det lagas mat. Jag får väl försöka hålla ordnig på diskbänken så vi slipper se det när vi äter. Och möblera vardagsrummet så vi slipper se eländet när vi inte orkar ;)
 
Tack Idapi!
Började känna mig helt ensam om att ha valt bort öppen planlösning.... ;)

/Patzy
 
http://www.trivselhus.se/images/img_house/resize_floor1_229_2002_12_12_14_50_07.jpg

Vi har byggt Trivselhus 511, fast med en övervåning. Det fungerar bra. Det är både öppet och avgränsat. Köket är ändrat så hela köket ligger i tvättstugedelen och vi har en halvö mellan kök och matrum (torn).

Från tornet kan man se in i vardagrummet och kan hålla koll på eventuella barn som leker där, utan att störas allt för mycket.

En annan fördel är att när det varit elavbrott så har vi med en täljstenskamin i vardagsrummet kunna hålla i stort sett hela huset varmt. Detta hade varit svårare om det varit avdelat med väggar. På tre dagar utan el sjönk temperaturen max 2 grader. Med gasspis kunde vi dessutom laga mat som vanligt (men det hör inte hit).

Nackdel är att matos smyger sig upp på övervåningen - det är öppet i nock ovanför vardagsrummet och vi har kontor ovanpå delen med två sovrum och badrum.

Kombinationen ventilation, köksfläkt, öppen spis och gasspis har ibland gett intressanta effekter.

Berit
 
Vårt första hus hade öppen planlösning och vi tröttnade faktiskt på det ganska snabbt. Men det är helt och hållet en smaksak om man vill ha avgränsat kök eller inte. Idag har vi separat kök och vardagsrum och skulle absolut inte vilja ha det annorlunda, trots ev "mode". Så fundera igenom ert val ordentligt och bry er inte om vad som "gäller". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.