A aka_the_barf skrev:
Lånar tråden lite då jag är lite sugen på en robotgräsklippare(klarar den parkslide? :) ).
.
Vet inte, men jag skulle kunna tänka mig att en robotgräsklippar borde hinna klippa det så snabbt att de inte hinner växa upp. Hänger nog mer på hur stor robotgräsklippare du köper. Vill du vara säker så ska du nog ha en rätt mycket större än vad du har i tomt(så de hinner klippa ner parkslide).

A aka_the_barf skrev:
Sladden som den känner av, finns det några krav(tjocklek, max längd mm?) .
Nej, därför vi diskuterar kabeln;)

A aka_the_barf skrev:
och hur många ledare ska det vara(2 st plus minus eller bara 1). .
1 ledare kopplas i en slinga till samma basenhet. Sen finns det robotgräsklippare som har flera slingor, beroende på modell och prisklass.

A aka_the_barf skrev:
hur kopplas den in på båda sidor eller när man dragit klart kan man lämna den där eller ska båda delar in i bas stationen?.
Somsakt en slinga. Så en kabel ut, runt gräsmattan och tillbaka in i stationen igen.

A aka_the_barf skrev:
hur långt ska den grävas ned, 1 cm 1 dm, 1 meter, 1km? .
Många rekommenderar runt 5cm ner i jorden.

A aka_the_barf skrev:
om jag skaffar en hoppas jag att jag kommer undan med att skrapa en "ränna" med en mejsel och sedan trycka ned kabeln där..
Lättast sätt är att använda en kantskärare och ha ett typ metallrör och trycka i kablen genom det.

A aka_the_barf skrev:
hur många meter kabel med följer klipparen, eller kommer den utan kabel? .
Olika. Men de än jag köpte var det 150m med.

A aka_the_barf skrev:
är det en vanlig kabel så kan kan förlänga den lätt genom lödning?.
Ja, det går bra. Samt använda krypslang. Eller använda vanliga skarvar som tex wago klämmor.
 
Kravet på kabeln är en Max resistans, men man kommer långt med vanlig 1,5 mm2 ledning.
Orginal vaselinfylldaskarvar som levereras till automower är mycket bra.
Lödning och krympslang blir aldrig lika vattentätt.

Protte
 
Brukar köra litet vaselin innanför dubbla krympslangar över lödstället. Alternativt att innersta krympslangen är en variant med smältlim på insidan. Perfekt och håller många år, har inte haft några avbrott på dessa skarvar alls. Billigt och extremt bra sätt att göra skarvar imo.

Att riktig ”robotkabel” skulle spricka / släppa in fukt via höljet har jag aldrig sett. Då är det något gravt materialfel.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Brukar köra litet vaselin innanför dubbla krympslangar över lödstället. Alternativt att innersta krympslangen är en variant med smältlim på insidan. Perfekt och håller många år, har inte haft några avbrott på dessa skarvar alls. Billigt och extremt bra sätt att göra skarvar imo.

Att riktig ”robotkabel” skulle spricka / släppa in fukt via höljet har jag aldrig sett. Då är det något gravt materialfel.
Det är enklare att använda isolerade presskarvhylsor som man fyller med silikon innan stoppar in tråden och pressar.
 
Alla bara pratar om skarvning - om man följer installationsanvisningarna ( åtminstone för Worx ), så bör man lägga ut reservkabel lite " här och där" vilket gör att skarvning normalt inte behövs, när någon justering görs.
 
Hur många meter kan du dra tråden när den efter några år har ”grävt ner sig”?

Den skarvning många pratar om lär inte vara vid justering av nylagd anläggning utan när det blir skador på tråden pga tex trädgårdsarbete, djur mm eller vid större ändring.
 
Då gäller det att hitta kabeln, sedan att få loss den för även om man lägger kabeln PÅ gräset så har den vuxit fast nästa år.

Protte
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Åsa Lund
Skrämmer liv i denna tråd :cool:
Vår kabel till Nisse har börjat spricka efter många år och ännu flera bilpassager över den.
Funderar på att lägga FQ istället för ny HQ-sladd. Hur pass UV-beständig är FQ? Tål den att ligga i dagen här och var?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skrämmer liv i denna tråd :cool:
Vår kabel till Nisse har börjat spricka efter många år och ännu flera bilpassager över den.
Funderar på att lägga FQ istället för ny HQ-sladd. Hur pass UV-beständig är FQ? Tål den att ligga i dagen här och var?
Nej, vanlig FQ är inte UV beständig alls. Det närmaste jag skulle tro att du kan komma som också är UV beständig är kabel för solceller. Den vanligaste är dock 4mm2 så den bli onödigt tjock och fyra.

Det finns annars armerad kabel för gräsklippare.
 
Åsa Lund
R Robert-san01 skrev:
Nej, vanlig FQ är inte UV beständig alls. Det närmaste jag skulle tro att du kan komma som också är UV beständig är kabel för solceller. Den vanligaste är dock 4mm2 så den bli onödigt tjock och fyra.

Det finns annars armerad kabel för gräsklippare.
Klarar FQ att vara nergrävd i matjord?
Det blir nog att vi slaktar en gammal vattenslang och lägger kabeln i där den ska passera grusytor och bilspår.
 
Varför gräver ni inte ner tråden 5 cm.
FK och helst svart är tålig mot UV.
Protte
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Klarar FQ att vara nergrävd i matjord?
Det blir nog att vi slaktar en gammal vattenslang och lägger kabeln i där den ska passera grusytor och bilspår.
Finns bättre. Stora problematiken jag ser med FQ/FK är att den inte är förtennad och oxiderar snabbt om det kommer in fukt.

Jag skulle ta vanlig flexslang av lite bättre kvalitet som skydd. Den tål rätt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.