Hej Alla,
Jag har läst många inlägg på en källarrenovering.
Min fru är inte riktigt överens med mig angående denna renovering :)
Vill kolla vad ni anser är bäst för pengarna.

Min källare är 100kvm. Av dessa 100 så är 20 kvm 2.20 i takhöjd. Resten är 2m ish i takhöjd.
Jag har bifogat nuvarande indelning och hur vi ska ha det lite efter renoveringen.
Det som vi behöver är fler badrum då jag har 4st tjejer i i min familj och ett badrum just nu. :)

Min plan är att bila bort betongen, gräva ur 50cm fylla på med makadam/singel/flis (vet inte vad korrekta uttrycket är) sedan lägga isolering, golvvärme(vattenburen) samt helt nya avlopps rör då vi ska flytta badrum men även köket på vån 1.
Min fråga till Er är följande:

1. Är det värt att göra allt detta för att få en ökning på 10cm i takhöjd samt isolering
2. Finns det några andra lösningar på mitt problem som ni känner till och vill dela med Er till mig.
3. Har ni några rekommendationer till byggfirmor som ni har anlitat i Göteborgs området? (Blev lurad och stämd av SSV Bygg som gjorde vår dränering så jag vill kolla upp detta mer noggrant denna gång)

Tacksam för all feedback som ni har att delge.

Med vänlig hälsning Subir
 
Lycka till med projektet! Har tyvärr inga goda råd att ge
 
  • Gilla
Subir
  • Laddar…
H
Hur går det med källaren? Altanarbete istället?

Angående källaren så är det helt olika förutsättningar i olika hus. Ett äldre hus, som mitt från 30 talet, har nog ofta en tunn platta utan armering som är lätt att bila upp. Ett nyare hus så blir plattan tjockare och armerad.
Om du har dränerat kan du få bekymmer om du sänker golvnivån.
Det finns en miljard saker att tänka på så om du inte vill viga ditt liv åt ett källarprojekt det närmaste åren så bör du först tala med ngn erfaren byggare, gärna en ingenjör för att gå igenom förutsättningarna för ditt hus.
 
H hanson#16 skrev:
Hur går det med källaren? Altanarbete istället?

Angående källaren så är det helt olika förutsättningar i olika hus. Ett äldre hus, som mitt från 30 talet, har nog ofta en tunn platta utan armering som är lätt att bila upp. Ett nyare hus så blir plattan tjockare och armerad.
Om du har dränerat kan du få bekymmer om du sänker golvnivån.
Det finns en miljard saker att tänka på så om du inte vill viga ditt liv åt ett källarprojekt det närmaste åren så bör du först tala med ngn erfaren byggare, gärna en ingenjör för att gå igenom förutsättningarna för ditt hus.
Jag har källaren i sikte med dränering är medvetet sänkt för att anpassa sänkningen av källare golv. Den tror jag att jag har koll. Är däremot orolig över väggarna men det går att stötta upp. Håller på att ta in offerter då känslan är att förhållande kan gå åt pipsvängen om man gör detta själv. Men allt har ju ett pris som sagt var . Är lite orolig över att jag behöver vrida hela trappahuset först sedan om avloppet är tillräckligt djupt för att få en rätt lutning från där vi planerar den nya tvättstugan.
 
H
Man ska inte underskatta tillfredsställelsen av ett redigt källarprojekt men det kan också vara bra att ha en fru. Min erfarenhet är att det är bättre att sätta igång och be om förlåtelse efteråt än att fråga om du får lov innan. Det är bara den ena metoden som fungerar om du vill uppnå det alla hemmafixare drömmer om - att få ge sin fru en källare.
 
  • Haha
Subir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.