ska börja sätta upp en fas fals panel på carport,

Hur bör man spika den när man sätter upp spika bara i brädan eller ska man sätta spiken så den går igenom båda brädorna även nästa som man skjuter bakom föregående i falsen ?
 
surris
En spik
P PatrickStr skrev:
ska börja sätta upp en fas fals panel på carport,

Hur bör man spika den när man sätter upp spika bara i brädan eller ska man sätta spiken så den går igenom båda brädorna även nästa som man skjuter bakom föregående i falsen ?
En spik på notsidan, ska inte gå igenom bakomliggande bräda.
 
Såg vad jag tror är samma typ av panel enkelfasfals panel uppsatt på ett garage där det var satt med två spik i varje regel och den är uppsatt av en snickare !
 
surris
Jag är också snickare och jag spikar bara en spik för att den ska kunna röra sig lättare. Sätter du en på notsidan så klämmer den ju fast föregående bräda.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Notsidan är den del som man skjuter in nästa bräda under ?
Så räcker med en spik i mitten på varje, då har jag gjort rätt den lilla bit som är uppe nu då
 
Redigerat:
surris
P PatrickStr skrev:
Notsidan är den del som man skjuter in under föregående bräda ?
Nja över
 
Kom på mig själv att det var fel fjäder är den som man skjuter in
 
ska även minska ner öppningen på carporten men det är asfalt under
Vad är bästa/enklaste lösningen för kunna fästa stolpen/regeln ner mot asfalten i mitten av öppningen
?
 
surris
P PatrickStr skrev:
ska även minska ner öppningen på carporten men det är asfalt under
Vad är bästa/enklaste lösningen för kunna fästa stolpen/regeln ner mot asfalten i mitten av öppningen
?
Jordankare/skruv kanske? Om du inte vill gräva och gjuta en plint.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Jag är också snickare och jag spikar bara en spik för att den ska kunna röra sig lättare. Sätter du en på notsidan så klämmer den ju fast föregående bräda.
Är det inte risk att de slår sig med bar en spik o man måste byta efter något år ?
 
surris
P PatrickStr skrev:
Är det inte risk att de slår sig med bar en spik o man måste byta efter något år ?
Nej
 
P PatrickStr skrev:
Är det inte risk att de slår sig med bar en spik o man måste byta efter något år ?
Slår det sig så slår det sig, och spricker om det är spikat fel.
Så här gör vi på Z-panel:
Snitt av Z-panel med korrekt inslagen spik och påförd spikmarkering.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Har falsad spårpanel 20 x 120 under takutsprånget på mitt hus . Fastspikad av proffs/snickare , sitter med 2 spik var 1,2 m
Min erfarenhet av detta virke som jag köpt själv (Södras skitvirke) är att det gärna kupar och vrider sig , så dubbla spik här.
Hittar man inget virke som är urfräst på baksidan (2 spår) så har jag gjort dem själv med cirkelsågen , förhindrar att det inte kupar sig lika lätt.

Falsad spårpanel i trä med synlig ådring och utfrästa spår, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Falsad spårpanel av trä, 20 x 120, för takutsprångets underside.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
surris
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har falsad spårpanel 20 x 120 under takutsprånget på mitt hus . Fastspikad av proffs/snickare , sitter med 2 spik var 1,2 m
Min erfarenhet av detta virke som jag köpt själv (Södras skitvirke) är att det gärna kupar och vrider sig , så dubbla spik här.
CC 1200mm??
 
Tomture61
surris mattias1jonsson skrev:
CC 1200mm??
Ja , takstolar sitter med det måttet .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.