Jag tror du behöver lägga till en stad om du ska få något råd...

Vad för stål behöver du? En balk, snabbstål att slipa svarvstål ur, eller något att göra knivblad av?
 
  • Gilla
Eskil15162517
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror du behöver lägga till en stad om du ska få något råd...

Vad för stål behöver du? En balk, snabbstål att slipa svarvstål ur, eller något att göra knivblad av?
stål för att göra en eldlåda till en offset smoker
 
Då antar jag "stålplåt"...

Klarar man sig med max 2 mm tjocklek, och inte behöver större bitar än 1000x500 mm så är biltema faktiskt inte överdrivet dyra..
 
  • Gilla
Eskil15162517
  • Laddar…
  • Gilla
Eskil15162517
  • Laddar…
Y Yaskin skrev:
Jag har bland annat handlat på [länk]
Tror de säljer till privatpersoner.
är det dyrt?
 
E Eskil15162517 skrev:
är det dyrt?
Generellt kan man säga att renodlade stålhandlare är billigare än de som säljer mindre bitar (biltema /hornbach/etc) men det kräver att man köper hela plåtar... Så fort de ska dela på nått blir det ofta dyrare...

Om du vill veta ungefär vad det kostar så har BE sin prislista på nätet... https://www.begroup.se/
 
Stål kostar ju en del, men tror nog de är en av de billigare. Många stålleverantörer vill inte sälja till de som köper enstaka stänger och plåt utan vill sälja stora kvantiteter.
 
Finns det någon skrothandel i trakten där man får gå och plocka i högarna och betala per kilo?

Det är så jag skaffar det mesta järnmaterialet jag behöver.
 
Jag skulle gärna vilja ha någon webbaffär där dom sålde mindre bitar stål av känd sort. Som det finns i Tyskland t.ex. Det vore lyxigt. Ibland skulle man vilja ha något som man vet är en viss grad av verktygsstål för ett projekt. Som det är nu chansar jag på grejerna jag köpte av den lokala verkstan, som inte själva verkade veta vad det var.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle gärna vilja ha någon webbaffär där dom sålde mindre bitar stål av känd sort. Som det finns i Tyskland t.ex. Det vore lyxigt. Ibland skulle man vilja ha något som man vet är en viss grad av verktygsstål för ett projekt. Som det är nu chansar jag på grejerna jag köpte av den lokala verkstan, som inte själva verkade veta vad det var.
Dessa säljer stål och annat i mindre bitar:

https://www.maskindelen.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.