Hej,

efter många turer fram och tillbaka har vi bestämt att öppna upp till nock delar av vår sommarstuga.

Vi ska inte förändra takstolarna på något sätt och fått ok på att konstruktionen ska hålla. Ev ska vi förstärka med lite spikplåtar.

Nu försöker jag välja vilken typ av isolering vi ska använda, tanken är att göra så mkt som möjligt själv.

huset är ifrån 1974 och uppvärmt året om men varierar mellan 14 - 25 C vi är där på helgerna. Jag tänker att man kör som följer; pannor, takpapp, råspont, luftspalt, läkt, luftspaltsskiva, isolering, plast, råspont (synligt innertak).

Något förslag på isoleringstyp/system/märke?

några tankar förslag kring det?

Vet att det finns en mängd inlägg i frågan men det bara snurrar med alla föreslagna varianter..
 
  • Öppet vindutrymme i sommarstuga med synliga takstolar, byggmaterial och isolering under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har precis öppnat upp i nock och isolerat med lösull (cellulosa). Hur smidigt som helst. På med ångbroms från insidan och sen kommer de i och fyller upp med precis så mycket som behövs. 300kvm tak = ca 85kbm isolering tog ca 5 timmar att fylla. Jag vet inte hur många dagar det hade tagit att skära till och stoppa in vanliga mineralullsskivor, men det hade blivit ca 100 paket så bara att bära upp dem hade tagit sin lilla tid.
Sen om du ska ha råspont som insida och inte skivor på gles få man ju skippa två brådor hög upp så de kommer in med slangen och sen montera dem efteråt.
Det blir dyrare än mineralull, så det är ju en fråga om hu man värderar sin tid.
 
  • Gilla
Johan Enander
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Vi har precis öppnat upp i nock och isolerat med lösull (cellulosa). Hur smidigt som helst. På med ångbroms från insidan och sen kommer de i och fyller upp med precis så mycket som behövs. 300kvm tak = ca 85kbm isolering tog ca 5 timmar att fylla. Jag vet inte hur många dagar det hade tagit att skära till och stoppa in vanliga mineralullsskivor, men det hade blivit ca 100 paket så bara att bära upp dem hade tagit sin lilla tid.
Sen om du ska ha råspont som insida och inte skivor på gles få man ju skippa två brådor hög upp så de kommer in med slangen och sen montera dem efteråt.
Det blir dyrare än mineralull, så det är ju en fråga om hu man värderar sin tid.
hej,

tack. Varför valde du cellulosa baserat?
 
Hade blivit rekommenderad det från olika håll och hittade inga vidare nackdelar, så det kändes som det säkra valet. Skivor var inget alternativ så det var lösull oavsett och priset är samma för mineral och cellulosa.
Sen är det ett gammalt hus som inte är plastat sen tidigare, så det kändes också mer riskfyllt att köra med mineralull och plast enbart i tak.
 
  • Gilla
Johan Enander
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Vi har precis öppnat upp i nock och isolerat med lösull (cellulosa). Hur smidigt som helst. På med ångbroms från insidan och sen kommer de i och fyller upp med precis så mycket som behövs. 300kvm tak = ca 85kbm isolering tog ca 5 timmar att fylla. Jag vet inte hur många dagar det hade tagit att skära till och stoppa in vanliga mineralullsskivor, men det hade blivit ca 100 paket så bara att bära upp dem hade tagit sin lilla tid.
Sen om du ska ha råspont som insida och inte skivor på gles få man ju skippa två brådor hög upp så de kommer in med slangen och sen montera dem efteråt.
Det blir dyrare än mineralull, så det är ju en fråga om hu man värderar sin tid.
Får man fråga vad priset för de 85 kbm blev ? Ska själv isolerar taket efter att ha öppnat upp till nock men har inte bestämt hur än.
 
PiggeR PiggeR skrev:
Får man fråga vad priset för de 85 kbm blev ?
Jag har inte fått fakturan än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.