Vår ena bil har stått i garage i vinter pga den skulle mekas med. Men något har dragit ur batteriet och vi var lite slarviga med att koppla bort kablarna från det.
Så vi lånade en CTEK laddare och körde enligt instruktion när den satt kvar i bilen, men efter ett dygn vill bilen inte starta. Laddaren lyser fortfarande på laddas.
Tog ut batteriet och provade när det stod på golvet, ett dygn senare samma samma på laddaren.
Tror batteriet är 8 år iaf. Har funkat utan problem annars. Går det att kolla med nån mätare hur den mår? Tänkte om det är fel på laddaren..
Annars, köpa nytt. Vi har en Biltema och Jula några mil bort, såg att Biltema säljer nån slags silver batteri med 4 års garanti för 7-900 nånting. Sen Mekonomen lämnade förslag på 1300 ca för ett Bosch, osäker vad de lämnar för garanti på batterier.
Törs man prova biltemas eller är det skräp som de säger?
Så vi lånade en CTEK laddare och körde enligt instruktion när den satt kvar i bilen, men efter ett dygn vill bilen inte starta. Laddaren lyser fortfarande på laddas.
Tog ut batteriet och provade när det stod på golvet, ett dygn senare samma samma på laddaren.
Tror batteriet är 8 år iaf. Har funkat utan problem annars. Går det att kolla med nån mätare hur den mår? Tänkte om det är fel på laddaren..
Annars, köpa nytt. Vi har en Biltema och Jula några mil bort, såg att Biltema säljer nån slags silver batteri med 4 års garanti för 7-900 nånting. Sen Mekonomen lämnade förslag på 1300 ca för ett Bosch, osäker vad de lämnar för garanti på batterier.
Törs man prova biltemas eller är det skräp som de säger?
Kört med Biltemas i många år, dom funkar och deras garanti gäller. Har fått nytt batteri vid 2 tillfällen när dom slutat ladda tvärt.
Du kan som alt prova ladda ditt batteri med riktig laddare för om det är helt utdraget kan Ctek ibland inte "hitta" sröm/ampere för att trigga igång laddningen..
Du kan som alt prova ladda ditt batteri med riktig laddare för om det är helt utdraget kan Ctek ibland inte "hitta" sröm/ampere för att trigga igång laddningen..
Riktig laddare? Typ nån 2000 kronors grejs?Mazen skrev:
Googlade något om att testa med multimeter för att avgöra konditionen på batteriet. Har ju ingen sån i närheten dock. Bilverkstaden kanske har, men de vill väl inte göra det utan något tillbaka :O
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Menade mer om Ctek är en underhållsladdare så behöver den en viss ström för att börja ladda.. en riktig brukar kunna ladda även om batteriet är helt tom.
Har du en lokal mek i närheten be dom sätta batteriet på laddning över natten och sedan spännings testa . Behöver inte kosta mer än en bullpåse..
Har du en lokal mek i närheten be dom sätta batteriet på laddning över natten och sedan spännings testa . Behöver inte kosta mer än en bullpåse..
CTEK-laddarna har lite olika faser i sin laddningscykel.M miomia skrev:
Det kan se ut något liknande detta:
https://www.gylling.no/batterier.php?do=view&id=25
Jag tror det kan vara lite olika för olika ctek-laddare.
Det Mazen menar med att laddaren inte "hittar ström att trigga igång" är att den fastnar i första fasen (ev andra), dvs den kommer aldrig in på bulkladdning, det beror på att den helt enkelt inte tror att det finns ett korrekt batteri anslutet.
Men det syns på dioderna, är dioden med halvt batteri tänd, så har den gått igång på bulkladdning.
När ett bilbatteri (bly/svavelsyra) blir urladdat under en viss nivå börjar en sulfatering av blyplattorna, den är isolerande och batteriet tar skada, blir helt oanvändbart efter en tid. Det finns inga knep att reparera sådana batterier som gått långt i sin sulfateringsprocess. ctek's första laddsteg är pulser som i någon liten mån ska få bort lite sulfatering, men är ditt batteri svårt sulfaterat fixar nog inte laddaren detta.
Jag skulle be om att få låna laddaren några dagar till och låta den nöta på, för att se om det hjälper.
Kolla efter några timmars laddning ifall batteriet är varmt, då kan det vara kortslutningar i cellerna, och det går inte heller att fixa och det är bäst att avbryta laddningen.
Men varmt menar jag rätt så varmt, typ uppåt 40°. alltså lite feber.
Men under helt normal laddning blir det också en del värme, så det kan vara svårt att avgöra om man inte är van att hålla på och ladda batterier.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 495 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 495 inlägg
Jag har fått liv i ett antal batterier med recond-läget på Ctek. Med det svåraste så startade laddaren om processen av sig själv minst 4 ggr innan den var nöjd. Trodde först det var glapp, men icke.
Men som någon skrev, är det för uselt skick så kan det hjälpa att första chocka batteriet med en gammal dum-laddare som struntar i hur batteriet mår utan bara köttar på.
Men som någon skrev, är det för uselt skick så kan det hjälpa att första chocka batteriet med en gammal dum-laddare som struntar i hur batteriet mår utan bara köttar på.
Så här ser laddaren ut. Den är inställd på bil med mode knappen och lyser konstant på halvt batteri...
Nu har den ju stått sådär några veckor så känns ganska hopplöst iofs...
Nu har den ju stått sådär några veckor så känns ganska hopplöst iofs...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 495 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 495 inlägg
Det där är en trestegs budget-Ctek som inte klarar av att få liv i döda batterier. Den laddaren (under en liten annan beteckning) var min fösta Ctek och den var en stor besvikelse. Mycket känslig för spänningsfall i långa laddledningar vilket ledde till att den ofta aldrig laddade färdigt utan låg kvar på för hög laddspänning under lång tid istället för att gå över till underhållsladdning. Den var helt enkelt inte smart nog att klara mer än den enklaste formen av underhållsladdning direkt vid batteriet. Senare laddare som den nedan klarar utan vidare att ladda fullt med mycket långa kablar via cigarettändaruttaget t o m. Har haft så på en bil med batteriet i innerskärmen som man inte kommer åt på vanligt sätt.M miomia skrev:
De bättre, moderna Ctek har recond-läge och betydligt mer avancerad processor med 6-8 (kanske fler på vissa) olika steg. Själv kör jag bara MXS5 och MXS5 Polar och de har aldrig svikit mig. 8-stegsladdning och rekonditionering som fungerar.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Är det HELT urladdat så skaffa den billigast laddare utan en massa fin elektronik, helst med ett 6 volts läge, man kan behöva mjukstarta lite.
Protte
Protte