Vår ena bil har stått i garage i vinter pga den skulle mekas med. Men något har dragit ur batteriet och vi var lite slarviga med att koppla bort kablarna från det.

Så vi lånade en CTEK laddare och körde enligt instruktion när den satt kvar i bilen, men efter ett dygn vill bilen inte starta. Laddaren lyser fortfarande på laddas.

Tog ut batteriet och provade när det stod på golvet, ett dygn senare samma samma på laddaren.

Tror batteriet är 8 år iaf. Har funkat utan problem annars. Går det att kolla med nån mätare hur den mår? Tänkte om det är fel på laddaren..

Annars, köpa nytt. Vi har en Biltema och Jula några mil bort, såg att Biltema säljer nån slags silver batteri med 4 års garanti för 7-900 nånting. Sen Mekonomen lämnade förslag på 1300 ca för ett Bosch, osäker vad de lämnar för garanti på batterier.

Törs man prova biltemas eller är det skräp som de säger?
 
Kört med Biltemas i många år, dom funkar och deras garanti gäller. Har fått nytt batteri vid 2 tillfällen när dom slutat ladda tvärt.

Du kan som alt prova ladda ditt batteri med riktig laddare för om det är helt utdraget kan Ctek ibland inte "hitta" sröm/ampere för att trigga igång laddningen..
 
  • Gilla
blue.b och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Kört med Biltemas i många år, dom funkar och deras garanti gäller. Har fått nytt batteri vid 2 tillfällen när dom slutat ladda tvärt.

Du kan som alt prova ladda ditt batteri med riktig laddare för om det är helt utdraget kan Ctek ibland inte "hitta" sröm/ampere för att trigga igång laddningen..
Riktig laddare? Typ nån 2000 kronors grejs?

Googlade något om att testa med multimeter för att avgöra konditionen på batteriet. Har ju ingen sån i närheten dock. Bilverkstaden kanske har, men de vill väl inte göra det utan något tillbaka :O
 
Menade mer om Ctek är en underhållsladdare så behöver den en viss ström för att börja ladda.. en riktig brukar kunna ladda även om batteriet är helt tom.

Har du en lokal mek i närheten be dom sätta batteriet på laddning över natten och sedan spännings testa . Behöver inte kosta mer än en bullpåse..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
Mazen Mazen skrev:
Kört med Biltemas i många år, dom funkar
Mazen Mazen skrev:
Har fått nytt batteri vid 2 tillfällen när dom slutat ladda tvärt.
Vilket gäller, att de funkar eller att de dör tvärt ibland? :rofl: :crysmile: :cool:
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket gäller, att de funkar eller att de dör tvärt ibland? :rofl: :crysmile: :cool:
Bra poäng :p när dom funkar funkar dom när dom dör tvärt får man ett nytt som funkar tills .. :cool:
 
Mikael_L
M miomia skrev:
men efter ett dygn vill bilen inte starta. Laddaren lyser fortfarande på laddas.
CTEK-laddarna har lite olika faser i sin laddningscykel.
Det kan se ut något liknande detta:
laddkurva_8steg_SE-25000.gif
https://www.gylling.no/batterier.php?do=view&id=25
Jag tror det kan vara lite olika för olika ctek-laddare.

Det Mazen menar med att laddaren inte "hittar ström att trigga igång" är att den fastnar i första fasen (ev andra), dvs den kommer aldrig in på bulkladdning, det beror på att den helt enkelt inte tror att det finns ett korrekt batteri anslutet.

Men det syns på dioderna, är dioden med halvt batteri tänd, så har den gått igång på bulkladdning.

När ett bilbatteri (bly/svavelsyra) blir urladdat under en viss nivå börjar en sulfatering av blyplattorna, den är isolerande och batteriet tar skada, blir helt oanvändbart efter en tid. Det finns inga knep att reparera sådana batterier som gått långt i sin sulfateringsprocess. ctek's första laddsteg är pulser som i någon liten mån ska få bort lite sulfatering, men är ditt batteri svårt sulfaterat fixar nog inte laddaren detta.


Jag skulle be om att få låna laddaren några dagar till och låta den nöta på, för att se om det hjälper.
Kolla efter några timmars laddning ifall batteriet är varmt, då kan det vara kortslutningar i cellerna, och det går inte heller att fixa och det är bäst att avbryta laddningen.
Men varmt menar jag rätt så varmt, typ uppåt 40°. alltså lite feber.
Men under helt normal laddning blir det också en del värme, så det kan vara svårt att avgöra om man inte är van att hålla på och ladda batterier.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
Jag har fått liv i ett antal batterier med recond-läget på Ctek. Med det svåraste så startade laddaren om processen av sig själv minst 4 ggr innan den var nöjd. Trodde först det var glapp, men icke.

Men som någon skrev, är det för uselt skick så kan det hjälpa att första chocka batteriet med en gammal dum-laddare som struntar i hur batteriet mår utan bara köttar på.
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Så här ser laddaren ut. Den är inställd på bil med mode knappen och lyser konstant på halvt batteri...

Nu har den ju stått sådär några veckor så känns ganska hopplöst iofs...
 
  • CTEK-batteriladdare inställd på bil-läge med en indikator som lyser för halvt batteri, omgiven av röda och svarta kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTEK-batteriladdare för bil inställd på bil-läge och visar halvt batteri med omgivande kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mazen Mazen skrev:
Bra poäng :p när dom funkar funkar dom när dom dör tvärt får man ett nytt som funkar tills .. :cool:
Det lät ju tryggt... :)

Hoppas du inte menar dör tvärt ute på obygden. Haha..
 
M miomia skrev:
Det lät ju tryggt... :)

Hoppas du inte menar dör tvärt ute på obygden. Haha..
Nejdå... eller jo, har tyvärr blitt tvungen att kabla igång, men då har batteriet varit dåligt laddat från början. Så ett friskt laddat batteri är A o O.
 
Köp ett nytt batteri, även om du skulle få liv i det gamla blir det aldrig vad det en gång varit efter en sådan upplevelse.

Jäkligt trist den dagen man har bråttom iväg och skiten inte startar , gärna när det är svinkallt
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
testa med den gamle sortens laddare
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
MultiMan
M miomia skrev:
Så här ser laddaren ut. Den är inställd på bil med mode knappen och lyser konstant på halvt batteri...

Nu har den ju stått sådär några veckor så känns ganska hopplöst iofs...
Det där är en trestegs budget-Ctek som inte klarar av att få liv i döda batterier. Den laddaren (under en liten annan beteckning) var min fösta Ctek och den var en stor besvikelse. Mycket känslig för spänningsfall i långa laddledningar vilket ledde till att den ofta aldrig laddade färdigt utan låg kvar på för hög laddspänning under lång tid istället för att gå över till underhållsladdning. Den var helt enkelt inte smart nog att klara mer än den enklaste formen av underhållsladdning direkt vid batteriet. Senare laddare som den nedan klarar utan vidare att ladda fullt med mycket långa kablar via cigarettändaruttaget t o m. Har haft så på en bil med batteriet i innerskärmen som man inte kommer åt på vanligt sätt.

De bättre, moderna Ctek har recond-läge och betydligt mer avancerad processor med 6-8 (kanske fler på vissa) olika steg. Själv kör jag bara MXS5 och MXS5 Polar och de har aldrig svikit mig. 8-stegsladdning och rekonditionering som fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Är det HELT urladdat så skaffa den billigast laddare utan en massa fin elektronik, helst med ett 6 volts läge, man kan behöva mjukstarta lite.

Protte
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.