hej ska dra ny el från propp skåp..eller förbereda för elertiken..ska jag då dra rör från proppskåp till till exempel takdosa,,och sedan från takdosan ner till trycknapp och sedan från tryckknapp till lampa? eller vilken ordning drar man?
 
HEJ IGEN...ska förklara lite nogrannare...var en bekant till mig att man inte ska dra el på detta visset längre,,,jag har tänkt att lägga rör på vinden sedan ner i en takdosa och utgå från denna till alla strömbrytare och kontakter,,,så jag tänkte att om jag drar ett rör från takdosan ner till apparatdosan där ströbrytaren ska sitta,,,ska jag sedan dra ett rör därifrån till takbelysningen? varför får man inte dra så för eller är det fel?dessa apparatdosor jag har ,,har bara 3 möjligheter för rör 2 uppe och ett nere..tacksam för svar från en nybörjare
 
Tanken med takdosa är att lampan skall sitta i den.
sen räcker det med en slang från takdosan till brytaren
detta förutsätter ju att lampan skall sitt vid takdosan om inte så kan du ju dra en ny slang från takdosan dit lampan skall sitta.

Mvh ElTobbe
 
Du måste ju dra ett rör ner till brytaren, sen från dosan
i taket till lampan osv. all eldragning på vind skall vara i
pv-rör. ??? ???
 
å tänk på att rören skall gå under isoleringen pga kondensbildningen.. 8)
 
Rör? Är det inte OK med luboflexslang??
 
det bästa är väll att tala med elektrikern så han får det som han vill ha det.

vanligt är att det sitter en extra dosa högt upp på väggen över strömbrytaren, från denna dosa drar du alla rör. et till propskopet, en till strömbrytaren & en till dosan itaket där lampan ska sitta. vanligt är också att man samtidigt lägger en dosa till vid golvet under strömbrytaren så du kan få en elkontakt där, men dit drar du bara från strömnrytarens dosa.

Då har du fått 3 dosor i en lodrät rad på väggen & en dosa i taket
 
Det är nog bäst att höra med elektrikern, alla har lite olika sätt att jobba på.

Mvh. luki
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.