Funderar på att måla fasaden i rustas premiumfärg som har kulör S0300-N men blir det för bländvitt? Egentligen kanske S0500-N är snyggare men priset är 3ggr högre än rusta som fått bra betyg av folksam.
 
Jag skulle välja kulör på fasaden med omsorg. Vill du inte ha 0300 så blir det dumt att måla med den färgen, det är ju ganska jobbigt att måla ett hus så man vill inte göra om det för att det blev fel.
 
Nä precis. Det handlar bara om gavlarna, resten är tegel. Egentligen är jag mest fundersam på om S0300 är ett vanligt val när det kommer till fasader? Jag ser egentligen ingen större skillnad men en färghandlare sa att 0300 kunde upplevas som bländande
 
Bländande låter inte kul, men sannolikt blir huset lite smutsigt fort. Vi har också vitt och jag funderade länge och väl innan det blev 0502Y, trodde den skulle vara för gul, men det blev den absolut inte när den kom upp på väggen utan precis den gräddvita jag var ute efter. 0300 har jag inte ens provat, 0500 var för vit för min smak på vårt hus. Om det bara är gavlarna kanske inte mängden färg blir så brutal heller, ta en färg du gillar istället för en kompromiss...
 
BirgitS
Eftersom ljuset från solen innehåller mycket blått så kan en neutral färg som S0300-N och S0500-N se blåaktiga ut. Det finns foto på den i forumet.

Kanske extra blått om det är rött tegel just för att kontrasten blir så stor mot det röda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.