F
N nyss ny husägare skrev:
Hela gräsmattan är ca 100m2 skulle jag uppskatta, ca 30m2 är skadat och behöver stödsås så då låter det ju dom att jag kommer ganska långt med en skottkärra. Ni tror inte att de kommer att gro i sand då?
gro det i riktig gräsmattedress istället. Sen när det satt sig och växer i gräsmattan så dressar du hela gräsmattan med sand istället.
 
Precis så. Och för att sanden skall ge effekt krävs mer än en kärra, räkna med ett rejält lass för 100 kvm.Du kan räkna ut hur mycket som behövs om du vill lägga låt säga 5 mm sand.

Lycka till, hoppas det blir bra
 
Jag sådde Skånefrö villa lyx (ska vara samma innehåll som andra finare frösorter) för 8 dagar sedan. Det var bara 13 grader i jorden när jag hade hinkarna i källaren men det verkar ha räckt. Borde nog ha hällt ut jorden efter 5 dagar.
Hoppas att det kommer funka bra med plasten ovanpå ett tag.
Nyutsäda gräsgroddar i jord, Skånefrö villa lyx, under tidigt tillväxtstadium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastöverdrag över sådd yta i en trädgård för att främja groning av Skånefrö villa lyx.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag har nog gjort ett gigantiskt misstag, vertikalskar min slitna framsida 4 gånger för en vecka sedan...

så den såg ut som bild, sedan sådde jag hela gräsmattan med weibull extra green och la på toppdress.

hade inte läst på hur sakta extra green växte.... nu har tofsarna av de gräs som överlevt snart blivit 7cm och det andra har inte växt upp något trots vattnande med timer på dagarna när jag jobbar + fiberduk.

har jag valt helt fel gräs?

Toffsarna i nuvarande gräs kommer ju alltid växa fortare än mitt extra green när det väl kommer upp
 
  • Gräsmatta med ojämn gräs tillväxt och skugga av person, toppdress-säck i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster som visar en nyligen sådd gräsmatta täckt med fiberduk och vattenkannor för bevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klipp gräset?
 
Shirack skrev:
Jag har nog gjort ett gigantiskt misstag, vertikalskar min slitna framsida 4 gånger för en vecka sedan...

så den såg ut som bild, sedan sådde jag hela gräsmattan med weibull extra green och la på toppdress.

hade inte läst på hur sakta extra green växte.... nu har tofsarna av de gräs som överlevt snart blivit 7cm och det andra har inte växt upp något trots vattnande med timer på dagarna när jag jobbar + fiberduk.

har jag valt helt fel gräs?

Toffsarna i nuvarande gräs kommer ju alltid växa fortare än mitt extra green när det väl kommer upp
Vattna på natten istället
 
A
Vad skulle de hjälpa att vattna på natten? Gräset är fuktigt hela
P Prodigys skrev:
Vattna på natten istället

Vad skulle de hjälpa vattna på natten? Är ju fuktigt hela nätterna...

problemet är att gräset kommer växa i otakt för all framtid så det blir ständiga toffsar eller har jag fel?
 
Redigerat:
Shirack skrev:
Vad skulle de hjälpa att vattna på natten? Gräset är fuktigt hela



Vad skulle de hjälpa vattna på natten? Är ju fuktigt hela nätterna...

problemet är att gräset kommer växa i otakt för all framtid så det blir ständiga toffsar eller har jag fel?
Äh, det jämnar ut sig med tiden. Möjligen ett problem om ditt gamla gräs är av väldigt annorlunda sort men det problemet hade du haft oavsett hur snabbt nya gräset etablerat sig.
 
F
Shirack skrev:
Vad skulle de hjälpa att vattna på natten? Gräset är fuktigt hela



Vad skulle de hjälpa vattna på natten? Är ju fuktigt hela nätterna...

problemet är att gräset kommer växa i otakt för all framtid så det blir ständiga toffsar eller har jag fel?
Du har inte fel men inte helt rätt heller.

en gräsmatta består alltid av flera olika sorters gräs och dom kommer alltid att växa mer eller mindre fort. Hålla det ”tofsfritt” gör man genom att klippa absolut minst två ggr/vecka men gärna 3 ggr om man inte är fetish för då borde man väl klippa varannan dag under maj-juni.

fortsätt att stödså med Extra Green eller motsvarande premiumblandning av annat fabrikat så får du in hög andel av långsamtväxande smalbladigt gräs.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Du har inte fel men inte helt rätt heller.

en gräsmatta består alltid av flera olika sorters gräs och dom kommer alltid att växa mer eller mindre fort. Hålla det ”tofsfritt” gör man genom att klippa absolut minst två ggr/vecka men gärna 3 ggr om man inte är fetish för då borde man väl klippa varannan dag under maj-juni.

fortsätt att stödså med Extra Green eller motsvarande premiumblandning av annat fabrikat så får du in hög andel av långsamtväxande smalbladigt gräs.

Tack för bra svar, fanns det någon fördel med att vattna på natten? Har timer
 
Shirack skrev:
Tack för bra svar, fanns det någon fördel med att vattna på natten? Har timer
Varje droppe kommer till användning!
På dagen med sol o värme ångar mycket vatten bort!
En enkel metod att vattna är att blöta marken på kvällen, då gör daggen mest nytta.
 
F
Shirack skrev:
Tack för bra svar, fanns det någon fördel med att vattna på natten? Har timer
fördelen med att vattna på natten är att man slipper all avdunstning. När man vattnar så vattnar man ordentligt så vattnet kommer ner en bit i marken, det får gräsets rötter att söka sig neråt med. Det är alltså helt rätt att vattna när det är natt eller på dagen om det småregnar lite. Och hellre vattna ordentligt som fan men mer sällan än att småskvätta varje dag.

UNDANTAGET är just vi nyetablering med nysådd där man vid sol måste vattna lätt kanske tom flera gånger om dagen då det inte överlever annars. Gäller utrullad gräsmatta med som vid nyetablering behöver kylning om det är varmt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
fördelen med att vattna på natten är att man slipper all avdunstning. När man vattnar så vattnar man ordentligt så vattnet kommer ner en bit i marken, det får gräsets rötter att söka sig neråt med. Det är alltså helt rätt att vattna när det är natt eller på dagen om det småregnar lite. Och hellre vattna ordentligt som fan men mer sällan än att småskvätta varje dag.

UNDANTAGET är just vi nyetablering med nysådd där man vid sol måste vattna lätt kanske tom flera gånger om dagen då det inte överlever annars. Gäller utrullad gräsmatta med som vid nyetablering behöver kylning om det är varmt.
Japp och mitt fall är det sistnämda antar jag, att vattna ofta men lite, känns som om jag vattnar på natten när den redan håller sig fuktig kanske det blir för mycket?


Så ser det ut nu, kan omöjligt va nytt gräs på 7 dagar.. måste vs de gamla, vågar aldrig ta bort fiberduken och klippa det, kommer förstöra marken, skulle jag klippa det så måste jag vänta till det torkar men då förstör jag fröna ändå...

Känns som det blir skit detta
 
  • Fiberduk som är delvis dragen åt sidan, avslöjande nyutsprunget gräs på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta det lugnt bara...det kommer bli kanonfint om du ger det lite tid.

Jag vet att det är lätt att misströsta när det inte riktigt blir som man trott omedelbart...kanske att man skulle få ett helt jämnt ljusgrönt skimmer i början som sedan bara blir grönare och grönare och tätare och tätare, men instället får fläckar som växer som attan när det är helt kalt på andra ställen. Om du inte har väldigt märklig jord så kommer mattan bli jämngrön med tiden. Visst, lite stödsådd på sina ställen kan behövas, men det kommer behövas i alla år framöver.

Sen får du stålsätta dig inför varje vår. Man kan lätt bli gråtfärdig när man inspekterar mattan när snön smält, och tro att allt ens jobb året innan är bortkastat. Sen går det några veckor och så börjar man seriöst överväga klipparrobot för att man får släpa runt på gräsklipparen stup i kvarten. :cool:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Paxman skrev:
Ta det lugnt bara...det kommer bli kanonfint om du ger det lite tid.

Jag vet att det är lätt att misströsta när det inte riktigt blir som man trott omedelbart...kanske att man skulle få ett helt jämnt ljusgrönt skimmer i början som sedan bara blir grönare och grönare och tätare och tätare, men instället får fläckar som växer som attan när det är helt kalt på andra ställen. Om du inte har väldigt märklig jord så kommer mattan bli jämngrön med tiden. Visst, lite stödsådd på sina ställen kan behövas, men det kommer behövas i alla år framöver.

Sen får du stålsätta dig inför varje vår. Man kan lätt bli gråtfärdig när man inspekterar mattan när snön smält, och tro att allt ens jobb året innan är bortkastat. Sen går det några veckor och så börjar man seriöst överväga klipparrobot för att man får släpa runt på gräsklipparen stup i kvarten. :cool:
hoppas, gjorde som jag gör nu exakt för ett år sedan på andra sidan huset, var lika noga med både vatten och fiberduk, men hade weibull basic och det började synas på 6 dagar.. Men det växer så in i helvete så fort man vattnar eller gödslar.

vet inte hur länge jag vågar avvakta innan jag måste slits av fiberduken och på något sätt klippa det gamla gräset som växer somfan nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.