Dina planer om regelstorlekar är ok. Det är inget VM i energibesparing hopppas jag...
 
Inget vm nä, vill bara slippa frysa på vintern.
 
Kör du med mineralull på lambda 0,33 så räcker det väl hyggligt med 145mm i väggarna. På vinden kan du lägga mer om det finns plats
 
Isolerar vårt Attefallshus så här:

Tak: 220+45
Vägg: 120+45+45
Golv: 220

Stenull.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ginnfit, du har alltså 210mm i väggarna? Kollade lite på din attefallstråd. Väggreglarna ser inte ut till att vara så breda? Har jag missförstått eller blir man lurad av bilderna?
 
A ATCAndy skrev:
Ginnfit, du har alltså 210mm i väggarna? Kollade lite på din attefallstråd. Väggreglarna ser inte ut till att vara så breda? Har jag missförstått eller blir man lurad av bilderna?
120+45+45 motsvarar alltså tjocklek för både reglar och isolering. Stommen (stående) är 120 reglar, som är isolerad. På dessa reglar är det spikad 45-regel som har överlappande 45-isolering och slutligen ett installationslager med liggande 45-regel som får 45-isolering.
 
  • Gilla
ATCAndy
  • Laddar…
Vad är fördelen med att sätta överlappande reglar istället för att ha större från början. Är det mer fördelaktigt att ”dela upp” isoleringen i flera olika tjocklekar istället för en tjockare?
 
Det är ju en fördel att överlappa isoleringens skarvar, en förskjutning, med i alla fall två lager. Sedan vill du ju ha ett installationslager närmast insidan och där blir det naturligt med 45 mm där.

Men i golvet har jag ju bara en 220 mm, så där följer jag inte samma tes...
 
  • Gilla
ATCAndy
  • Laddar…
En ytterligare fördel är att du korsar reglarna med ett lager isolering och slipper att träet leder kyla. En så kallad köld rygga.
 
  • Gilla
ATCAndy
  • Laddar…
Det är främst för att minska köldbryggor man kör olika, förutom installationsskikt innanför diffusionsplasten då
 
Hur pass utförlig måste en kontrollplan vara för ett attefallshus?
 
A ATCAndy skrev:
Hur pass utförlig måste en kontrollplan vara för ett attefallshus?
Det varierar mellan kommunerna och vilken typ av Attefallshus du ska bygga. Enklast att höra med din kommun.
 
Har fått påbackning på min konstruktionsritning till bygganmälan. Handläggaren har skrivit som nedan, vad behöver jag göra annorlunda? Har packad makadam som jag tänkt lägga marksten på och sen regelverket på markstenen. Är det för lite luft mellan mark och golvlag eller vad är han ute efter?

”Du har angett i din kontruktionsritning att treyckimregnerade reglare ska användas på en bädd av makadam och marksten (svåravläst men ca 50 mm höga). Det innebär att reglarna sannolikt kommer att påverka av markbunden fukt som genom undertryck i byggnaden, kommer påverka inomhusmiljön.

  • Du behöver redovisa en annan konstruktion av grunden och golvbjälklaget.”
 
Dels bör det väl vara en fuktisolering (syllpapp tror jag dte kallas) mellan regel och plint. Men troligen bör den komma upp lite också. Ex, 20cm höga plintar. Man skall undvika tryckimpregnerat i grunden. Om inte valigt trä tål miljön, så är grunden för fuktig.
 
Ja, det glömde jag skriva. Syllpapp skall såklart finnas där. Ok, så inget tryckinpregnerat i bjälklaget. Behöver det även komma upp mer då? Skulle vilja slippa gräva ner plintar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.