Så har jag kommit till det oundvikliga. När jag började med ämnet visste jag om att någon idiot på jobbet hade kluddat tusch på träbiten jag nu valt att jobba med. Nu är ämnet ursågat, färdig måttad, å utmätt....
Ja kort å gott är jag högst ovillig att slippa ner sidan för att ta bort tuschen.
Funderar på att putsa med poler verktyg på dremeln, men det kanske finns en annan metod. Testade suddig, men det gav inte någon nämnverd effekt.
Har någon idé?
Träämnet är av ask. Träbit av ask med tuschkludd och synlig ådring, behöver rengöringstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ledsamt, men det där borde du ha avlägsnat (genom att såga, hyvla eller slipa bort det) innan du färdigdimensionerade ditt ämne. Nu lär du inte få bort det dessvärre.

//Ronnie
 
Cheesen
Det går inte att måla över heller. Tusch och bläck bryter igenom färgen.
Det kan gå att lyfta med sprit men du kommer att få fiberresning på träbiten som du ändå måste putsa bort.
 
Om du har någon spillbit kvar så skulle du kunna prova med något starkt oxiderande. Jag har haft mycket goda resultat med väteperoxid på starka färgämnen på plastmattor. För övrigt det enda av alla kemikalier jag testade som bet på hårinfärgningsmedel som jobbat sig ner i plastens porer.

Men det förutsätter att du har en spillbit så att du kan testa och se om och hur det påverkar trät. Det kan ju dels påverkas negativt av vattnet i väteperoxiden (t.ex. fiberresning lär vara oundviklig) dels genom att även träet oxideras och bleks.

Om du testar: Pensla över träet, lägg tät gladpack ovanpå och sätt en gammaldags glödlampa nära för att värma. Eventuellt resultat bör kunna synas inom något dygn. Om du går över till skarpt behandling flera dygn.

Jag har aldrig testat själv på trä så jag har ingen aning om hur det går. Men jag skulle definitivt testa om jag hade behov.
 
Redigerat:
Oxalsyra är ju en annan klassiker på just trä för att få bort fläckar. Den fungerade inte alls på plasten, men är väl värd att prova den också.
 
Tack för era "lösningar"...
Ja något lösningsmedel, ser jag som ett alternativ. Var hittar man dessa vätskor någonstans?
 
Cheesen
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Tack för era "lösningar"...
Ja något lösningsmedel, ser jag som ett alternativ. Var hittar man dessa vätskor någonstans?
T sprit hittar du i närmsta butik
 
Ja, ibland ger man upp... Det fick bli mekaniskt slipande
Jo det försvann, å jag får lite mer jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.