Quiz: Hur varmt ska det vara?

Ta tempen på dina kunskaper om husets temperaturer här:
https://www.byggahus.se/quiz/184-hur-varmt-ska-det-vara

Här hittar du frågor om hur varmt det ska vara i kylen, frysen och i bastun. Och vid vilken temperatur infaller egentligen betongvintern?

Hand håller en termometer som visar gradtal inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foto: Medlemmen Daniel Åström

I den här tråden kommenterar vi våra resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Lycka till med quizet!
 
lopec
10/10.

Första gången ever i ett Byggahus-quiz :D
 
  • Gilla
sandra_byggahus
  • Laddar…
Missade faktist på bastun, trodde finnarna utan problem klarade över 100 grader. Bastar inte alls själv.
 
8/10, missade på fråga 1 och 5.
 
10/10. Nöjdare än vanligt.
Kanske har man haft lite nytta av att ha personalansvar och varit med om inspektion av Arbetsmiljöverket.
Men snart kommer väl ett quiz om uppvärmningssystem där jag får smisk... :)
 
Redigerat:
9/10 måste vara någon vekling som bastar kallt i testet.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Som finne kan jag ju säga att det finns inte många som håller 100 grader i bastun... 75-85 grader är det normala i en finsk "våt" bastu så jag skulle säga att det är fel svarsalternativ på den!
 
  • Gilla
murak och 4 till
  • Laddar…
"minst 80 för då dör bakterierna"
 
BirgitS
C Christoffer85 skrev:
"minst 80 för då dör bakterierna"
Om du vill sterilisera något behöver du snarare minst 120 grader i minst 20 minuter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill sterilisera något behöver du snarare minst 120 grader i minst 20 minuter.
130 är det väl i de där apparaterna man steriliserar i, som jag glömt namnet på.
 
Autoklav. Det finns olika varianter av dem för olika syften.
 
D Daniel 109 skrev:
Autoklav. Det finns olika varianter av dem för olika syften.
Tack.
 
lopec
anders07 anders07 skrev:
Som finne kan jag ju säga att det finns inte många som håller 100 grader i bastun... 75-85 grader är det normala i en finsk "våt" bastu så jag skulle säga att det är fel svarsalternativ på den!
Torrbastu då?
 
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
130 är det väl i de där apparaterna man steriliserar i, som jag glömt namnet på.
Det är möjligt, jag kommer inte ihåg exakt längre.
 
"I en finsk bastu för allmänt bruk ligger temperaturen i regel mellan 60 och 100 grader Celsius, då man badar privat oftast mellan 70 och 110 grader."
Saxat från Wikipedia, så jag skulle vilja påstå att 100 grader är fel svar och 80 grader det rätta (Eller 90 för privat bruk..)
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.