Hej! Ska titta på detta huset i helgen och behöver lite råd. Det som lockar oss är läget så vi är öppna för att riva huset och bygga nytt, men det hade varit kul om man kunde renovera huset eftersom det ändå är rätt charmigt.

Jag undrar ifall det finns något bra/dåligt man kan utläsa från bilderna på annonsen?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ianstads-kommun-arkelstorpsvagen-136-16765636
 
Antar att det är i princip markvärdet det säljs för?

Om stommen är ok så finns det såklart värden i huset som inte går att få i ett nybyggt hus, brädgolven, glasverandan osv.

Tycker det är svårt att få ett grepp om huset utan planlösning, det anges till 115+25 kvm men känns ju mycket större...

Det är förmodligen både dyrare och jobbigare att behålla huset men om vill ha "känslan" kan det ju vara värt det...

Att slå omkull det och bygga ett Älvsbyhus för 2,5-3 miljoner är nog det enkla,men ack så tråkigt det blir...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med Purre P, ack så tråkigt med ett nytt, men det beror vad era värderingar med kvalite och känsla är...vilket som passar er.
Det gamla hus jag köpte har piggnat till en hel del bara av att ha blivit befriat från 60 o 70 tals material. Genom att spendera tid på vinden när det regnat har jag också lärt mig mycket om huset, småläckage som kan åtgärdas utan att hela taket måste bytas här och nu, tex ska jag fokusera på krypgrunden eller taket? Gammalt virke är ju ofta imponerande tåligt, en skada behöver inte betyda katastof!
- Försök att hitta någon äldre granne eller bybo som kan berätta/ skvallra om huset och dess historia och ägare.
- Vad är den officiella anledningen till att det nu säljs?
- Hur länge har nuvarande ägare haft fastigheten?
- Har de gjort något mer än gjuta betong i källaren?
- Är det pågående fukt in, tänker på bilden med fuktfläckarna i taket i hörnan?
- Ta med något överdragsplagg så ni kan kolla krypgrunden ordentligt.
- Sättningar? - Markfukt?

Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
förbannat fint läge! har själv varit inne på annonsen och drömt lite haha.
rent krasst ser det ut som att det krävs en väldig massa renovering.
det går ju alltid att spara så mycket material (golv, dörrar, fönster) som det bara går i samband med ev rivning, för har man tur är det bättre virke än man kan köpa för rimliga pengar idag. dokumentera om ni hittar roliga gamla tapeter man bakom färglagren som man kan inspireras av. och sen bygger ni något som ser ut som att det alltid legat där, men utan alla de problem ett äldre hus medför.
 
Ser ut som något jag skulle kunna impulsköpa mot bättre vetande...
Det är inte så jättemånga bilder, men det ser iallafall ut som att stommen är torr och rak, så det där skulle man definitivt kunna göra något bra av. Största utmaningen är väl att ha någon stans att bo under tiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Håller med, jättesynd riva ett gammalt hus, men OM ni gör det, se till att ni eller någon annan ta tillvara allt gammalt material.

Ofta är gamla hus med en frisk stomme oerhört välbyggda och med modern uppvärmning är de inte så mkt dyrare att drifta än nya hus. Men hatar man att renovera är det väl inte lika kul.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Golvets skick bådar inte gott?
 
Hur gick det, var ni på visningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.