Finns det någon här som skulle kunna visa med en principskiss hur ett mellanbjälklag i trä läggs in i en lättbetongfasad på två plan?
Betongen är 50cm tjock och 20cm hög och 60cm lång. Jag tänkte bjälklaget i 45 x 195 virke. Då "fattas" 5 mm för att få övervåningsskiftet att bli "plant". Se min enkla skiss. Tips emottages varmt.
 
  • Handritad principskiss av träbjälklag i anslutning till lättbetongfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på att övervåningsskiftet inte vilar på bjälklaget utan på blocken som finns imellan bjälkarna.
 
Hm okey men vad jag förstått lägger man inget emellan reglarna utan isolerar med skivor bara. Men du kanske har rätt?
 
Frågan är väll snarare vad blir trycket från bjälklaget på infästningspunkterna har lättbetongen tillräcklig styrka per kvadratcentimeter?
 
Jag tänker att man gör en urfräsning i underkant på reglarna där man armerar och fyller med betong. Då kommer reglarna stå stadigare och blir inte poröst.
 
Vi håller på att bygga vårt hus med Ytong och med derome balken.

Det är som på bilden.

Men det vi har gjort på vårt hus är att byta ut det sista blocket på väggen till u-block, sedan gjutit 4 x 10 armering.

Sedan ställt bjälklaget på betongen.
Mellan bjälklaget fyller du på med Ytong då väggen inte vilar på bjälklaget utan på Ytong blocken.

Att tänka på: Papp som underlag och regel (vi har 45x195)
Spikar ihop reglarna med expander och bjälklaget med L-formar på reglarna osv.
 
  • Gilla
Stenstrure
  • Laddar…
Bara att hojta till om du har fler frågor och funderingar. Bygger hus och garage samtidigt med Ytong.
 
  • Gilla
Stenstrure
  • Laddar…
Tack för svar. Hur fäster du reglarna i betongarmeringen, med vinkeljärn eller? Skulle vara supernajs med en bild om du har.
MVH Sten
 
Jag har 100 tals bilder på hus bygget, får leta upp några bilder jag kan skicka.

1. Svart papp
2. Regel på pappen
3. Borra igenom regel och in i betong (man vet ungefär var armerkngen sitter annars anteckna detta innan gjutning)
4. Slår in expandera (sick sack) jämna mellanrum
 
Sedan på regeln, kommer bjälklaget som du sätter fast med L-vinklar (en på var sida)
 
Kan skicka bilder imorgon, har icke min arbets dator här.

Så kommer du se svart på vitt hur vi gjorde. Det är nästan dumsäkert och riktigt stabilt enligt oss och våran erfarenhet.
 
  • Gilla
Stenstrure
  • Laddar…
Jackade du ur i de stående reglarna för hammarbandet? Jag tänker att stenarna är 200mm och reglarna 195mm då stämmer det bättre med höjden. :)
 
Regeln vi har är liggande och inte stående på våra block som är 365 breda,vi hackade anslutningen som kommer på regel. Jag hoppas jag förstod dig rätt. Annars lär du se allt på bilderna imorgon
 
Vi har Mansardtak och "DEROME balken" som mellan bjälklag. Därför skiljer det nog sig hos oss.
 
Men har du sadeltak så är det som du säger.
Stående regel med ut-jackning osv.
 
  • Gilla
Stenstrure
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.