Häromdan började ett dörrhandtag glappa, se nedan. Den ena infästningen verkar ha lostnat lite men inte helt (se bild 2 och 3).

Glappande dörrhandtag med sliten yta på vit dörr, synlig låsmekanism och infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrhandtag som glappar med synlig infästning och lossnad sprint på en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glappande dörrhandtag med en lös infästning som hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit dörr med ett glappande handtag och en skruv ovanför, märkt med texten "BODA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag tar bort sprinten i ovankant av handtaget så kan jag få bort "kolven" som går till andra sidan och därmed det andra handtaget men jag vill få bort hela skiten och byta allt. Är orolig att jag inte får ihop det igen om jag tar bort låsmekanismen och dessutom är en skruvskalle kass där (se sista bilden).

Är det platt skruvmejsel och våld som gäller?
 
Hej,
Släpp på de två skruvarna till kistan (sista bilden) bänd inte mot trät då fördärvar du urspårningen.
Kistan kommer ut som ett paket
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej,
Släpp på de två skruvarna till kistan (sista bilden) bänd inte mot trät då fördärvar du urspårningen.
Kistan kommer ut som ett paket
Men får jag loss handtaget efter att jag har tagit bort kistan?
 
Handtagen först, kistan sedan
Handtagen får du loss när du släpper på sprintarna och drar ut dem, den fyrkantiga staven ska också ut
 
Då det verkar sitta till ett badrum i en källare så kan det varit lite högre luftfuktighet och då kan det ska att tryckespinnen (fyrkantspinnen) rostat fast i låshuset, men själva trycket bör du få loss även om så är fallet.
Om du får loss resten av trycket men inte tryckespinnen så kan den ha rostat/ärgat fast.
Hur hårt tryckespinnen sitter variera med allt från att den går att knacka loss lite lätt till att man tvingas borra bort tryckespinnen.
Hur mycket får du loss av trycket?
Jag lyckas inte identifiera vilket boda låshus du har men misstänker att det kan vara en äldre variant med tillhållarlås.
Får du bort det gamla så är det enkelt att montera dit ett nytt trycke men jag rekommenderar att du även byter låshuset så du kan använda ett WC-behör som visar att det är upptaget om det är ett badrum, tittade noggrannare på bilden och det är troligtvis inget badkar utan tvättmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.