richardtenggren
En längd skulle underlätta :)
 
Kom på det efter 1 min (y)
5 meter.
 
  • Gilla
Givdul1
  • Laddar…

Bästa svaret

För nedböjning mindre än 10 mm behövs HEA160, HEB140 eller IPE180. Den sistnämnda är klart lättast och borde vara billigast (övriga ett alternativ om höjden är begränsad). Även kontroll att tillskottet på grund av balkens egenvikt är okej med IPE180.

Handskrivna beräkningar på papper för dimensionering av stålbalkar med formeln för nedböjning och jämförelse av HEA160, HEB140 och IPE180.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zkee
  • Laddar…
Tack!

bättre svar är svårt att få!
Uppskattat. :D
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Tack!

bättre svar är svårt att få!
Uppskattat. :D
Hållfasthetslära är alltid ett nöje. Hoppas att vinet inte avrundat för mycket.
 
  • Gilla
mrpos
  • Laddar…
Sant, jag har läst ämnet men inte jobbat nåt med det så osäkerhet är stor.

Men tack vara dina utmärkta anteckningar så kan jag beräkna andra balkar och dess nedböjning på ett enkelt sätt, kanske klämmer in det i ett excelark så blir det enklare att prova olika balkar.
 
Hej hålle på att bygga ett garage. Vill bara veta om HeAa 160 klarar av att agera nåck balk för lösa tak åsar / takstolar på en längd på 10m
 
B björn/annika skrev:
Hej hålle på att bygga ett garage. Vill bara veta om HeAa 160 klarar av att agera nåck balk för lösa tak åsar / takstolar på en längd på 10m
Svaret är nog ja/nej/kanske.

Vilka krafter kommer att påverka, hur är den inspänd i ändarna, hur mycket nedböjning kan ni tolerera?
 
kashieda kashieda skrev:
Svaret är nog ja/nej/kanske.

Vilka krafter kommer att påverka, hur är den inspänd i ändarna, hur mycket nedböjning kan ni tolerera?
Hej tack för snabbt svar. Den kommer att stå på vkr 160x160x10 med svetsad platta 300x300 X20. Ang ner böjning så är det bara taket Med plåttak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.