Hej forumet!

Vore tacksam för era kommentarer kring val av uppvärmning av en tillbyggnad på 15kvm i ett plan, med gjuten platta, i anslutning till bottenvåning på befintligt hus (Område Stockholm).

Befintlig byggnad har på bottenvåningen vattenburen golvvärme i gjuten platta och elradiatorer på ovanvåning.

Kopplingscentralen för golvvärmen sitter ca 5 meter från tilltänkt utbyggnad, där alternativet i så fall är att dra rör från kopplingscentral, genom vägg->innertak->vägg->ner till den nya betongplattan. Antar att en sådan lösning kostar ett antal tusenlappar. Befintlig värmepanna är dimensionerad för att klara av dessa ytterligare 15kvm.

Andra alternativ är elradiatorer eller elgolvvärme.

Tänkt golv på betongplattan är någon form av trä/parkett-golv.

Just nu lutar det åt elgolvvärme, men vore intressant att höra era kommentarer!
 
  • Gilla
Walon
  • Laddar…
5m ska väl inte vara så farligt, vattenburen golvvärme!
 
15 välisolerade kvadratmeter värmer du med några få hundra Watts effekt.
Enda anledningen att dra dit golvvärme är om du har en värmepump.
Annars elektrisk golvvärme för komfortens skull eller en elradiator.
Vattenburen golvvärme med reglerutrustning verkar mest vara en källa till problem.
 
Tack för era kommentarer.

Förtydligande:
-Värmepump finns för den vattenburna golvvärmen
-Tillbyggnaden avser sovrum/tonårsrum
 
Om du vet hur slingorna i befintliga plattan ligger skulle jag överväga att såga upp ett spår för golvvärmeslingan tilldet nya. Tycker det är skönt att ha samma system för hela huset
 
Hej! Jag har nästan exakt samma dilemma. Ett hus med vattenburen golvvärme och värmepump + tillbyggnad på ca 15 m2. Det optimala vore att lägga vattenburen golvvärme i tillbyggnaden och ansluta till befintligt system. Jag har fått en vvs-offert på drygt 20 000:- för att dra rör (också ca 5 m) och lägga slang i plattan. En lösning med elradiatorer vore såklart betydligt billigare. Tveksam till om driftkostnaderna blir så mycket dyrare att det motiverar installationskostnaden.

Har även funderat på en separat luftvärmepump i tillbyggnaden. Den ligger i söderläge och möjlighet till kylning på sommaren vore inte så dumt. Någon som har synpunkter på en sån lösning?
 
Tack för info om VVS-kostnad!

Lutar åt att jag väljer element eller el-golvvärme, Känns inte motiverat att koppla in på befintlig golvvärme med tanke på kostnad och de ingrepp som krävs i väggar och tak.

Och som nämnts ovan så blir förmodligen inte uppvärmningskostnaderna så stora för ett nybyggt välisolerat rum på 15kvm...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du vet hur slingorna i befintliga plattan ligger skulle jag överväga att såga upp ett spår för golvvärmeslingan tilldet nya. Tycker det är skönt att ha samma system för hela huset
Jag förstår din tanke, men blir det då inte svårt att reglera värmen separat i det nya rummet om man delar slinga med rummet bredvid. Eller tänker jag fel?
 
Det va inte så jag tänkte utan att man bygger på befintlig fördelare. Men som det verkar här så blir det ändå ganska dyrt att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.