Jag renoverar vårt kök och ikväll rasade 50% av putsen på murstocken ned och fram kom fina tegelstenar. Jag tog även ned den puts som satt kvar.
Nu har jag en hyffast snygg murstock i köket. Jag skulle dock vilja få fram lite mer lyster och färg på teglet. Tydligen kan detta göras med saltsyra som ska avlägsna putshinnan (och allt annat?).
Har någon gjort detta tidigare, några bra råd? Hur stoppar jag saltsyrans process när den väl sätter igång?. Någonstans såg jag att spola med högtryck var bra, dock inte så bra inomhus...

Några tips? :D
 
Prova att borsta teglet med en stålborste med mjuka strån (mässingsborste kanske) och tvätta sedan av den med en svamp med vatten.

Använder du saltsyra tar den bort kalken om det är en kalkputs och du neutraliserar den med vatten.
 
Det låter som ett bättre alternativ än syra, det ska jag prova. Återkommer med resultatet.

 
Jag har precis tagit fram teglet på vår murstock, och det blev väldigt bra!

Jag knackade ner putsen (satt ganska lös) sedan tog jag en spackel och skrapade bort rester av puts som satt kvar. Skurade sedan med stålborste som jag hela tiden doppade i vatten (dammade mindre då).

Sedan skurade jag med en vanlig skurborste flera gånger och med en hel del vatten (Jag hade brutit upp trägolvet innan, så det var bara betong under, mycket vatten och kladd blir det)

Sedan lagade jag i de fogar som var dåliga med kalkbruk. För att bli av med hinnan av bruk på stenarna så var det flera som sa att man kunde använda saltsyra men jag tycke att det var lite väl och ha det inomhus eftersom man måste skölja bort det med mycket vatten (fast jag bara hade betong på golvet) och det vattnet måste man ju försöka suga upp.

Jag köpte istället något som heter klinkerrent, det är inte så frätande som saltsyra (Biltema 89:) det är i pulverform men jag blandade upp det med vatten och penslade det sedan på STENARNA försökte så gott det gick att undvika fogarna. Lät det verka i 10 min och sedan skurade jag med skurborste (började uppifrån) och vatten ganska mycket så att det rann av, bytade vatten ofta för att bli av med syran. På golvet så la jag ut plast och kutterspån som sög upp det mesta !

Sedan lät jag murstocken torka i 1 vecka men den var inte alls sådan yta som jag ville ha (fortfarande inte helt klar "tegel färg"), så jag penslade in hela med rålinolja 2ggr och resultatet blev helt perfekt,
ytan är avtorkbar och en jättefin lyster!

Lycka till

/Almis
 
Jag kunde inte hålla mig. Jag åkte och köpte en liter Saltsyra (35 kr) och provade lite på en sten som kommer att vara skymd. Resultatet blev bra men krävde mycket vatten innan jag kände mig säker på att syran var neutraliserad. Det blir nog till att prova klinkerrent i morgon.

Innan Saltsyra eller klinkerrent kan användas måste puts m.m. bort och där är spackel, stålborste och vatten väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.