Vårt köksavlopp har haft denna konfigurering av rören under avloppet sedan vi flyttade in (+10 år), men allt oftare på senare år känner vi av en dålig lukt från avloppet. Uppkommer typiskt om man släpper ut vattnet i ena hon och då kommer ofta en dålig lukt från den andra.
Dubbelho-köksavlopp med synliga rör och vattenlås under diskbänk, potentiell luktproblemorsak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jämför jag min nuvarande konfiguration med bilden nedan från Frankes system (bilden nedan), så är ju stora skillnaden att rören från hoarna går ned under vattenlåsets nivå innan de möts. Kan det vara förklaringen till min dåliga lukt?

Några andra synliga fel eller förslag på hur vi kommer till rätta med problemet?

franke-komplett-avloppsset-for-1-12-oc.png
 
Claes Sörmland
Har du demonterat hela vattenlåset och rengjort det? Diskmedel och borste och sen Klorin efter det.

Köksavlopp är rikt på organiskt material och fett så det kan bli rejäla biofilmer som luktar.
 
Nix, inte gjort detta på dessa 10 år, men får väl börja där. Ville dock säkerställa att det var värt besväret :thinking:
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Jag tror så här. Vattnet från tömningen fyller rören uppströms om vattenlåset p g a att flödet är begränsat genom den horisontella ledningen efter vattenlåset. Då måste luften i avloppsröret före vattenlåset ta vägen någonstans och enklaste vägen är genom den andra diskhon. Nu känner du lukten av den luften.
 
Japp, det kan ju definitivt förklara varför det blivit värre på senare tid.
 
Efter att ha plockat isär det, kunde jag konstatera att det, precis som @Claes Sörmland gissade, kleggat igen en del i rören. Efter rengöring har jag inte kännt någon lukt. Då det var bra avrinning hela tiden, trodde jag inte det var i behov av rengöring, men så var det!
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.