Kan tänka mig att det varierar en hel del, men skulle vara VÄLDIGT tacksam om ni som har monteringsfärdiga hus kunde skriva hur lång tid det tog för husfirman att sätta upp huset.

Lösvirke är förstås annorlunda.

Om husfirman säger att huset anländer en torsdagsmorgon, är det då ihopsatt innan helgen? För inte jobbar de väl på helgen?

Jag menar nu själva SKALET, inte lägga parkettgolv och sånt (men ni får gärna skriva det med om ni orkar!).
 
Vårt modulhus kom i torsdags morse och på fredagskvällen hade snickarna redan monterat takstolarna och spänt plast över det hela så det var torrt.

Snickarna har sedan arbetat hela helgen - för tillfället bygger de garaget - och kommer att fortsätta att arbeta så mycket de orkar tills det hela är klart.

40 timmars arbetsvecka verkar de inte veta vad det är för något.
 
Tack för svaret, Inger! Vårt hus ska också komma en torsdagsmorgon och jag undrar om man kan räkna med att det är hyfsat klart innan helgen. Anledningen till att jag skulle vilja veta, är att vi måste planera in ledighet och framför allt BARNVAKT. Vill ogärna resa ifrån barnen en hel vecka bara för att gardera mig...

Är det fler som orkar svara?
 
Hej

Vi fick vårt tvåplans LB-hus 07.30 på morgonen, "vädertätt" dvs takboard på kl 15.45. 16.00 började det regna, men inte en droppe kom in.

Se gärna på vår hemsida så finns det bilder från hela den dagen.

Mvh
Fredrik
 
Tack för svaret, Fredrik!
Jag fick ryyysningar när jag såg dina bilder: vad HÄFTIGT när huset växer fram så där snabbt och vad imponerad jag blir varenda gång jag ser såna bilder. Hur är det möjligt: trist grund på morgonen och nästan färdigt hus på kvällen? Wow!

Vi ska bygga ett enplanshus utan vind, utan källare, utan "allt extra" faktiskt eftersom det är ett fritidshus. Skulle tro att det kan se ut som ett riktigt hus efter två dagar om era permanent-boende-hus gör det.

Fråga till er alla:
Vad händer EFTER att väggar och tak monterats? Innerväggar, trägolv, sanitet eller kök - eller vad? Vad gör de så fort huset har fått tak över huvudet? :)
 
Hej igen Lycke

Hos oss har det hittills haft följande tågordning:

-Takläkt
-Snickerifärdigt utvändigt (vet inte om de alltid gör det eller om det var för att de visste att vi ville komma igång och måla)
-Takpannor
-Innerväggar nedervåning
-Centraldammsugarör
-Ventilationsrör

Senaste veckan har det varit stilltje eftersom grabbarna har varit på en annan kåk och jobbat, men de snackade om att de skulle göra klart för rörisen.


Kan bara intyga att det var 10ggr ballare än vad bilderna visar, kändes helt overkligt när vi körde därifrån på kvällen efter resningen.   ;D ;D ;D
 
Kolla in vår hemsida där finns veckorna angivna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.