Hej,
Vi ska titta på ett hus i helgen där det finns en gammal förrådsbyggnad på tomten. Förrådet är på ca 80 kvm och tanken är att bygga en bostadsdel i halva där bonussonen ska bo. Antar att man behöver bygglov för detta. Så nu är min fråga: Får man bygglov för en sådan renovering? Har försökt att hitta en detaljplan men den jag hittar är från 1954 och verkar inte stämma med verkligheten. Huset ligger i ett bostadsområde, fem mil utanför Stockholm.
Tacksam för era tankar och erfarenheter.
 
BirgitS
Det är detaljplanen som avgör om det får finnas två bostäder på en fastighet (tomt). Om du inte tycker att det går att få fram tillräckligt med information från detaljplanen så bör du kontakta kommunen och fråga, t.ex. kan en del kommuner ha öppet hus några timmar i veckan.
 
  • Gilla
Kulrika
  • Laddar…
Hemmakatten
Man skulle ju kunna kalla det för "gäststugedel" i förrådet. Då är det nog lättare att få igenom ändringen.
 
  • Gilla
Kulrika
  • Laddar…
Eller så inreder man och säger ingenting. :rolleyes:
 
  • Gilla
Kulrika och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är detaljplanen som avgör om det får finnas två bostäder på en fastighet (tomt). Om du inte tycker att det går att få fram tillräckligt med information från detaljplanen så bör du kontakta kommunen och fråga, t.ex. kan en del kommuner ha öppet hus några timmar i veckan.
Tack, har mejlat nu och hoppas på rimligt snabbt svar.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Man skulle ju kunna kalla det för "gäststugedel" i förrådet. Då är det nog lättare att få igenom ändringen.
Smart
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Eller så inreder man och säger ingenting. :rolleyes:
Vet inte om jag törs . Tanken är ju bonussonen ska bo där så man kan ju låtsas att han bor hemma. Han är 30 iofs men vi kan ju säga att vi inte blir av med honom
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
N
K Kulrika skrev:
Hej,
Vi ska titta på ett hus i helgen där det finns en gammal förrådsbyggnad på tomten. Förrådet är på ca 80 kvm och tanken är att bygga en bostadsdel i halva där bonussonen ska bo. Antar att man behöver bygglov för detta. Så nu är min fråga: Får man bygglov för en sådan renovering? Har försökt att hitta en detaljplan men den jag hittar är från 1954 och verkar inte stämma med verkligheten. Huset ligger i ett bostadsområde, fem mil utanför Stockholm.
Tacksam för era tankar och erfarenheter.
Hej
Även om det ser glasklart ut från början så måste ni ha ett reservalternativ med er om ni skall köpa huset. Annars blir ni inte nöjda om det visar sig att ni inte får igenom ert bygglov. Att göra en ändring av det slaget när man flyttar in går ofta rätt snabbt, men det är segt att hitta någon som har tid att bygga åt er och i trakterna utanför Stockholm kan jag tänka mig att det inte är helt lätt. Jag antar att om ni köper nu så vill ni göra er ändring till hösten och var skall bonussonen bo fram till dess? Och om han får lov att bo kvar där sedan är huset fortfarande lika bra för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.