Ska fixa utrymmet mellan växthuset och trädgårdsboden så att det går att röra sig utan att vricka fötterna, och få en vettig instegsnivå in i växthuset. Det är en 8 kvm yta som lutar ca 30 cm på en tremeterssträcka. Ytan behöver således fyllas upp motsvarande med 5-30 cm makadam, sättgrus och marktegel. Den övre delen är bergunderlag medan övrig yta är jord/gräsmatta packad sedan många år. Utåt avslutas med två tryckade slipers 16x22 cm som läggs som 2 trappsteg med totalhöjd 32 cm från befintlig marknivå. Marken utanför stockarna fylls upp ca 10 cm med jord innan ny gräsmatta rullas ut.

Frågor:
Jag glömde lägga markduk under makadamet. Kanske en viss risk för sättningar pga att makademet kan tryckas ner i jorden? Behöver jag skyffla undan makadamet och lägga ner markduk?

Förankring av stockarna så att inte trycket av makadamet ska skjuva stockarna utåt:
Först tänkte jag standardmetoden med långa 12 mm-armeringsjärn som bankas ner i marken genom 3 borrade hål i varje stock. Frågan är om det räcker? Kan stockarna glida utåt? Behövs kanske en 5 cm tjock gjuten sula under den yttre stocken, med armeringsjärn som bankas ner i betongen (ankarmassa i hålen) och vidare ner i marken? Under den inre (översta) stocken tänkte jag lägga hålsten/lecasten som stöd mot marken så att den inte kan sätta sig, och så armeringsjärn som bankas ner.

Tankar och tips?
(På bilderna är bara den understa/yttre stocken preliminärt ditlagd. Den ska ligga längre ut, ung. jäms med träportalen.)
Bortse från plankan som ligger en bit in.)



Uppbyggnad av trädgårdstrappa i utomhusmiljö med makadamfyllning och tryckimpregnerade slipers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med makadamgrund och trästockar som steg mellan en byggnad och gräsmatta.
 
Tillägg:
Stockarna är lite för korta, så jag behöver skarva på 40 cm på varje stock. Alternativt komplettera med 2 granitblock à 20 cm i varje ände.
 
Avsaknaden av duk tror jag inte du behöver bekymra dig om. Det är väl bara en gångyta så det blir inga vikter att tala om.

Angående stockarna så bör dom ligga kvar förutsatt att plattan framför ligger mot stocken och håller den på plats. Vill du säkra det så hade jag lagt betong bakom stocken så det inte blir något tryck från makadamen. Att gjuta under känns fel då stocken kommer ligga fuktigt.
 
Duk eller inte: Det är min magkänsla också.
Stockarna: Framför dom blir det plan gräsmatta. Du har nog helt rätt i det där med att betong under håller kvar fukt mot träet. Inte bra. Jag tror några rejäla armeringsjärn räcker, men betong bakom är något att tänka på. Varje stock väger väl ca 40 kg så det är lite tyngd nedåt. Jag tänker mig att lägga trappsteg 2 - den övre/bakre stocken - ett par com in ovanpå den nedre/yttre stocken och snedskruva några rejäla skruvar så de sitter ihop. Då blir det dubbel vikt som makadamet kan försöka flytta på...
 
Det låter som ett bra upplägg.
Lycka till med projektet och glöm inte bilder på resultatet.
 
Tack, tack. Ska meckas i helgen. Bilder kommer.:cool:
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Det blev det inte. För kallt. men helgen som kommer...:rofl:
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Uppdatering av projektet. Idag tog jag mig tid, och det gick förtstås åt h-e. Nä, det är inte direkt positiva Sverige idag. Sorry, deppigt.

Att skarva stocken gick bra. Blev stadigt med spikplåtar på under- och insida. Fick till makadamnivåerna rätt också. Borrade 4 st 14 mm-hål genom stocken och hamrade ner 12 mm armeringsjärn med släggan. Riktigt djupt, tills det tog stopp. Den metoden har blivit bergfast förr mig förr. Så icke nu. Stocken vinglar, och spänner dessutom utåt. Förmodligen gick något av järnen intill en stor sten som spänner ut stocken.

Nu är goda råd dyra. Hur löser jag det här? Ett trappsteg till ska monteras innanför/ovanför den här stocken, och sedan ska makadam fyllas på och marktegel läggas.Markpartiet sluttar så det blir tjockast makadamlager ytterst, mot trappstegen.

Bild 1 utifrån, bild 2 inifrån.

En skarvad trästock med spikplåtar och armeringsjärn på en makadamgrund med ett vit duk, i ett trädgårdsbyggprojekt.

Stock skarvad och förstärkt med spikplåtar, med armeringsjärn som sticker upp ur makadam.
 
Nu har det hänt lite till. Det var bara att inse att det krävdes ett par plintar för att få stockarna att ligga riktigt stabilt. Köpte 2 färdiggjutna 50 cm plintar på Byggmax. Grävde ner, mätte in i våg, riktade och fyllde hålen med en säck halvlös grovbetong och sedan fuktig jord ovanpå som jag packade rejält. Stadigt som berget.
Yttre stocken fäste jag med vinkeljärn. Skruvade fast på stockens undersida och på plintens utsida. På andra sidan fäste jag ovanpå plinten och på stockens undersida, Alltså inga synliga vinkeljärn.

Sedan lade jag två lecablock 25x19 bakom stocken och fäste dom med vinkeljärn i stocken. Lade nästa trappsteg ovanpå lecablocket någon cm in på den första stocken och fäste det i både den yttre stocken lecablocket. Nu ligger de stabilt! Nu ska det fyllas på mer makadam och sedan lite stenmjöl så att det blir ett par cm lutning nerår innan markteglet läggs.

Fler bilder kommer.

En trädstödmur med nyinstallerade plintar och vinkeljärn, omgiven av grus och lecablock i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästock monterad på betongplint med vinkeljärn och omgiven av makadam i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av trappsteg med makadamunderlag, plintar och fastsatta vinkeljärn på en stock i ett trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdiggjuten plint förstärkt med vinkeljärn i grovbetong och makadam, stabiliserar träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusbelagd markyta nära en uterumskonstruktion med synlig vattenslang och betongplintar under konstruktion av trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.