Bor i en lägenhet från 1927 och undrar om fönsterbrädorna jag har är i marmor, sten eller eternit?

Fönsterbrädorna är tunga som bly men samtidigt ser mönstret på dem konstgjort?

Har hört att Eternit kan vara farligt men på vilket sätt? Och borde jag byta ut dem isådanfall till träbrädor istället?
 
  • Tung fönsterbräda med mönstrad yta som kan vara marmor, sten eller eternit, med undran om materialtyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tung fönsterbräda med marmorerat mönster och tecken på slitage nära ett fönster, fråga om materialtyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsad bild av tunga fönsterbräda med mönstrad yta, tänkt att utreda om det är marmor, sten eller eternit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som fönsterbänkar med asbest
 
  • Gilla
Nialmu
  • Laddar…
marmor
 
MrJay
Tycker faktiskt det ser mer ut som kalksten än marmor som är mer finmaskigt
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Kalksten. Kinnekulle gråröd eller Öland G1S

Närbild av gråröd kalkstensyta med naturliga mönster, möjligtvis från Kinnekulle eller Öland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nialmu
  • Laddar…
BirgitS
N Nialmu skrev:
Har hört att Eternit kan vara farligt men på vilket sätt? Och borde jag byta ut dem isådanfall till träbrädor istället?
Eternitdamm är farligt när det kommer ner i lungorna så man ska inte såga eller liknande i eternitskivor utan bra skydd, men när det sitter på plats och i fred är det ingen fara. Det finns alltså ingen anledning att byta ut fönsterbrädor i eternit.
 
  • Gilla
Nialmu
  • Laddar…
Och eftersom dessa dessutom inte ens är i Eternit så låt allt bara va.
 
  • Gilla
Nialmu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.