Hej!

Jag ska göra om dräneringen på vårt hus från 1919.
Huset har källare under halva och krypgrund under andra halvan.
Källaren används bara som förråd och är inte uppvärmd.
Jag tänkte passa på att sätta matta typ Platon (blir nog någon billigare kopiafrån tex Byggmax) på sidan som har källare, när vi ändå håller på.
Jag tror inte att väggen har någon kallasfalt idag.
Hur gör man?
Ska man bara borsta rent väggen och spika upp mattan från nederkant av väggen och upp till någon dm över marken och avsluta med en list?
Ska man strycka någon del/hela väggen med kallasfalt innan man sätter upp mattan?
Ska man sätt självhäftande "membran" längst ner även om man inte har "klacken" som dom flesta instruktioner visar?
Hur gör jag med avslutet (bara källare längs halva kortsidan), ska jag täta med något (kantlist?) där mattan slutar?

Ha en bra dag!
/Jonas
 
Då har man fått grävt ut på ena sidan av huset och skaffat sig mer jobb än jag trodde var möjligt med en grund :(
Jag trodde att väggen skulle vara jämn och fin även under markytan, tji fick jag!
När huset byggdes så har man bara grävt ett hål i marken och satt en form som innervägg och gjutit direkt mot leran utåt. Dvs väggen är långt ifrån jämn! >:(
Dessutom är det ett område på 2x1m där det inte finns något bruk alls utan bara blålera, där hustet "hänger" i luften!!
Hade en kille på plats igår som tyckte att man ska ta bort leran i "hålet", sätta upp formar och armering och gjuta på ca 7cm på hela väggen för att få den jämn.
Låter dyrt!!?
Någon som har någon annan ide eller erfarenhet av detta??

/Jonas
 
Skulle inte snåla och sätta platon, möjligtvis ihop med någon isolering.
Annars kan jag rekomendera pordrän för även om källaren bara används som förråd så blir det ett fruktansvärt trevligare förråd med det.
 
Det är inte så svårt att fixa själv. Fyll igen hålet och putsa väggen så den är någorlunda jämn. Sätt sedan dit isodrän eller pordränskivor och avluta med en fiberduk, fyll sedan igen. Det är både bättre och lättare än platonmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.