Hej
Detta verkar svårt att få svar på, trots att det bör ha gjorts massor av gånger
Hus från 1926, brutet tak med nedre delen väldigt brant. Dvs taket som efter borttagande av kattvindsvägg blir ny vägg hela vägen från golv till tak.
Jag vill isolera "lagom mycket" för att undvika att flytta in daggpunkten i väggen. Men vilket material?

Den nya väggen som då är yttertaket har lager som följer Tegelpanna-takpapp-råspont-papp-13cm torv-papp-råspont.
Det är alltså på liggande råspont jag vill ha upp ny vägg med OSB-skiva och gips som lager att tapetsera på.

den tidigare stående kattvindsväggen hade 2 tums stående plank-liggande råspont-Treetex-tapet, och det gav ett behagligt klimat.

Jag vill inte gärna regla upp och lägga in gullfiber el liknande. Ser helst en lagom tjock skiva av nåt slag. Men vad är lagom? Torv är tydligen ett riktigt bra isolermaterial. och det verkar inte sjunkit in nämnvärt, på vinden är facken öppna och där ligger lös cellulosaisolering uppepå.

Sen behöver jag ju växla av väggen lite så inte det sjunker in. Tar gärna mot förslag här också :) Tänker mig nån slags balk där kattvindsväggen slutade, eller uppe vid taket.

mvh
Erik
 
  • Renoveringsprojekt med isolerade träväggar och rörigt golv med avrivna väggplattor och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med exponerade trästuds och råspont på en inomhusvägg vid takskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
Kortebäck Kortebäck skrev:
Hej
Detta verkar svårt att få svar på, trots att det bör ha gjorts massor av gånger
Hus från 1926, brutet tak med nedre delen väldigt brant. Dvs taket som efter borttagande av kattvindsvägg blir ny vägg hela vägen från golv till tak.
Jag vill isolera "lagom mycket" för att undvika att flytta in daggpunkten i väggen. Men vilket material?

Den nya väggen som då är yttertaket har lager som följer Tegelpanna-takpapp-råspont-papp-13cm torv-papp-råspont.
Det är alltså på liggande råspont jag vill ha upp ny vägg med OSB-skiva och gips som lager att tapetsera på.

den tidigare stående kattvindsväggen hade 2 tums stående plank-liggande råspont-Treetex-tapet, och det gav ett behagligt klimat.

Jag vill inte gärna regla upp och lägga in gullfiber el liknande. Ser helst en lagom tjock skiva av nåt slag. Men vad är lagom? Torv är tydligen ett riktigt bra isolermaterial. och det verkar inte sjunkit in nämnvärt, på vinden är facken öppna och där ligger lös cellulosaisolering uppepå.

Sen behöver jag ju växla av väggen lite så inte det sjunker in. Tar gärna mot förslag här också :) Tänker mig nån slags balk där kattvindsväggen slutade, eller uppe vid taket.

mvh
Erik
Antingen ta bort 13 cm torv och ersätt med motsvarande cellulosaisolering (skivor är väl lämpligt), eller låt bli att isolera extra, är mitt råd.

Jag hade flängt bort den liggande råsponten och torven, och satt cellulosaisolering alla dagar i veckan.
Hade byggt på med en tunn list om ca. 15 mm på varje takbjälke för att komma upp i 145 mm, och således kört på 145 mm isolering.
Sedan satt vindskyddsduk i högsta vattentäthetsklass och tillbaka med råsponten.

I slutändan lär det ge ett bättre värde och säkrare byggteknik i ett gammalt hus, än någon mineralullskiva eller annan modernitet.
 
Tack Tompax
Ja, det är en bra ide. Helt med på ingen plast eller "döda" isolermaterial som inte hanterar fukt.
Men det är en förfärlig massa merjobb att slita ner och tömma torv, jämfört med någon skiva. Två och ev ett tredje rum så småningom, så jag vill vara säker på att man inte skjuter långt över målet.

Idag är jag nöjd med både klimat och pelletsräkning. varma sköna rum trots kattvind. Ett sovrum har en likadan kattvind utan dörr (alltså öppet året runt) och nog för att det är svalt att krypa in där men rummet är varmt och behagligt.

Jag hoppas nog ändå hitta en lösning som är mindre jobb, men ändå vettig. Tom sneglat på skivor 20-30mm från Kingspan som andas, av cellplast. Fast det känns fel m plast...
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
tompax
Kortebäck Kortebäck skrev:
Tack Tompax
Ja, det är en bra ide. Helt med på ingen plast eller "döda" isolermaterial som inte hanterar fukt.
Men det är en förfärlig massa merjobb att slita ner och tömma torv, jämfört med någon skiva. Två och ev ett tredje rum så småningom, så jag vill vara säker på att man inte skjuter långt över målet.

Idag är jag nöjd med både klimat och pelletsräkning. varma sköna rum trots kattvind. Ett sovrum har en likadan kattvind utan dörr (alltså öppet året runt) och nog för att det är svalt att krypa in där men rummet är varmt och behagligt.

Jag hoppas nog ändå hitta en lösning som är mindre jobb, men ändå vettig. Tom sneglat på skivor 20-30mm från Kingspan som andas, av cellplast. Fast det känns fel m plast...
Att det känns svalare i kattvinden tror jag mest beror på att där inte finns någon direkt värmekälla. Och i och med att dörren dit är stängd för det mesta så blir det ingen cirkulation in av varm rumsluft heller.
Den isolering du förlorar genom att plocka bort plankväggen är just alltså plankväggen. Det är ytterst lite egentligen.
Jag tror du kan ersätta det med lämplig mjuk träfiberskiva (typ treetex) ifall det nu finns att få tag på.

Låt torven vara kvar, låt råsponten vara kvar, och spika upp mjuk träfiberskiva och möjligen gips ovanpå om du vill få en hårdare yta.

Hittar du ingen mjuk träfiberskiva, så skippa det och kör direkt på gips.

Jag hade inte gjort någon större grej av det faktiskt. Huset är dåligt isolerat som det är, så du vinner inte särskilt mycket på att byta isolering om du verkligen inte har tid och ork och syssla med det.

Du vinner betydligt mycket mer med att satsa ork och pengar på exempelvis bergvärme som kommer att sänka dina kostnader till ett minimum.

Har du redan bergvärme eller markvärme, så kan du bara sätta gips på råsponten direkt och inte bry dig om något annat. För du har i så fall redan ett så effektivt värmesystem att lite isolering hit eller dit knappt spelar någon roll rent ekonomiskt.

Hoppas detta var det bästa svar du kunde få här och hoppades på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.