Jag har förvärvat en armatur men som inte tänds och försöker hitta vad som kan orsaka det. Glimtändarna bytte jag men gjorde ingen skillnad men tänkte om ni med skarpa och erfarna ögon kan se nåt som inte stämmer.

Interiör av armatur med synliga kablar, anslutningsblock och bytt glimtändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåpet öppet visar en armatur, kablar och ersatta glimtändare, problem med belysning som inte tänds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen armatur med synliga kablar och ersatt glimtändare, kopplingsdosa och kondensator i teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosapanel med ledningar, glimtändare och anslutningsterminaler, installationsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Denna armatur är förberedd för en 5-ledare då man i stora anläggningar vill få jämn last på faserna. Om du kollar på sista bilden så är trådarna som går till donet kopplade mellan N och L3, flytta din bruna tråd till L3 så bör den tändas
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Detta är min andra ramp av samma modell, dock så var dragningen annorlunda i denna trots att dom kommer från samma plats men jag förmodar att detta är rätt då?
Elektrisk anslutning med kablar kopplade till en kopplingsdosa på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ps jag ska köpa elektroniska tändare ändå, tack för tipset
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Det har troligen varit så att var 3:e armatur har den tunna bruna och grå varit kopplade till L1, sedan var 3:e till L2, L3 för att få jämn belastning.

Protte
 
Yes det skulle jag säga kommer fungera (y):D
 
Allting blev kalas, drog till med nya rör från jula för 30 spänn oxå

Har dock en fråga, fick installationskabel av min granne och då var detta någon utan tryck på ytterhöljet men för första gången så använder jag kabel med 1-tråds tror 2.5mm, när vill man använda 1 respektive flertråds?
 
Gott (y)
Installationskabel är EK (enkardelig). Utvändig installation
Sladdställ och mjuka kablar (skarvkablar mm) är normat sett RK (rikkardeliga)
FK (fåkardelig) är normalt tråd i slang/rör vid infälld installation
RK/MK rikkardelig och mångkardelig används normalt internt i central eller skåp
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Gott (y)
Installationskabel är EK (enkardelig). Utvändig installation
Sladdställ och mjuka kablar (skarvkablar mm) är normat sett RK (rikkardeliga)
FK (fåkardelig) är normalt tråd i slang/rör vid infälld installation
RK/MK rikkardelig och mångkardelig används normalt internt i central eller skåp
Dags o åka å köpa en lamineringsmaskin... det där svaret måste printas, lamineras och förvaras i fickan
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
ksthlm ksthlm skrev:
Allting blev kalas, drog till med nya rör från jula för 30 spänn oxå

Har dock en fråga, fick installationskabel av min granne och då var detta någon utan tryck på ytterhöljet men för första gången så använder jag kabel med 1-tråds tror 2.5mm, när vill man använda 1 respektive flertråds?
ksthlm ksthlm skrev:
Allting blev kalas, drog till med nya rör från jula för 30 spänn oxå

Har dock en fråga, fick installationskabel av min granne och då var detta någon utan tryck på ytterhöljet men för första gången så använder jag kabel med 1-tråds tror 2.5mm, när vill man använda 1 respektive flertråds?
Åk en sväng till till Jula och köp kabelgenomföringar i lämplig storlek så du skyddar kabeln.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...kabelgenomforingar/kabelgenomforingar-402242/

Det Henrik säger är en väldigt bra tumregel. I installationskabel så är det oftast enkeltrådiga ledare upp till 10mm², sedan skulle det börja bli väldigt tungjobbat. Att bocka en 4x240mm² skulle vara som att böja en I-balk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.