Hej!
jag ska göra rent mina fläktfilter. De består av finmaskiga metallnät och är alldeles fulla med fett efter ett par år. Tidigare har jag hällt avfettningsmedel över dem i duschen och kört varmvatten genom dem. Jodå, de blev rena, men lite senare fick jag anledning att tänka över mina rutiner med stekpannedisk, fläktfilter och annat, när jag fick ta mig an en fettpropp i avloppet. Så, inget mer fett i avloppet, och helst inte ut i rabatten heller... så har någon ett tips på hur man kan få rent fläktfiltren?
 
A
Diskmaskin
 
Tog med filterna när jag skulle tvätta bilen, avfetting och högtryck i gör det själv hallen, som nya.
Det var filter som jag själv inte skitat ner.
Mina egna går i diskmaskinen typ var 14e dag, då uppstår aldrig problemet.
 
Diska i maskinen. Det fett du får ut i avloppet upplöst av diskmedel, kommer inte att fällas ut i rören, mer än marginellt. Det somfastnar är framför allt fett du sköljer ned med varmt vatten det är inte upplöst, bara smält.
 
Ok, diskmaskinen, alltså... de är där nu. Hade en reparatör här för ett tag sen, som visade något skitäckligt i maskinen som han kallade "skägg". Känns som att det ska bli rena tomteskägget där nu, men jag litar på er, ni verkar veta vad ni pratar om.
Tack för era svar. Återkommer med rapport :)
 
A
ha bara hög temperatur
 
Högtryckstvätt
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Lägg i långpanna med varmt vatten låt ligga någon timme.
 
harry73
Soda med kokande vatten, sedan i avloppet
 
In med det i diskmaskin när mobilappen meddelar att det är dags.
 
harry73 harry73 skrev:
Soda med kokande vatten, sedan i avloppet
Brukar inte filtret vara gjort av aluminium? Jag har fortfarande spår av barndomens försök med att göra rent en kolv till mopeden i kaustiksoda... Det blev ju så rent och fint på de ståldetaljer jag lade i ... :)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
harry73
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar inte filtret vara gjort av aluminium?
Inte hos mig i alla fall, och alltid kul att se hur snabbt det löser upp fett.
Behöver inte vara kaustiksoda. Går lika bra med bikarbonat (baking soda) eller natriumkarbonat (washing soda)
 
Jag har gjort på samma sätt som jag gör rent i duschen med kakel osv.
Tillverka en "pasta" av bakpulver, vinäger eller ättika och "bre på", sen har jag sprayat på lite mer ättika och låta det stå och gå till sig en halvtimme, sen spola rent. Det fungera bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.