V VetarN skrev:
Jag har ett liknande problem som du med min granne. Han är så otroligt jobbigt eftersom han också är lite medgörlig. Han tog dit en arborist som tog ner absolut noll från en ek. Han tog ner dom döda grenarna bara.. de enda som inte skymmer.
Ser ingen skillnad på förre och efter bilderna sen kommer han efteråt och säger att han har löst att min tomt inte är så skuggad. Ingen skillnad.

Men, har småbarn och högtalare på baksidan och han är 70 och hans fru gillar sitta ute o läsa.

han ska få en chans till sen blir det hårt mot hårt.
Men om du är bara skuggad så har du inga rättigheter. Det har du bara om grenarna hänger över på din sida.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
V VetarN skrev:
Ser ingen skillnad på förre och efter bilderna sen kommer han efteråt och säger att han har löst att min tomt inte är så skuggad. Ingen skillnad.

Men, har småbarn och högtalare på baksidan och han är 70 och hans fru gillar sitta ute o läsa.
Djäkla krutgubbe! En sjuttiåring som har småbarn och högtalare på baksidan (samt läsande fru). Bränner han loss Led Zeppelin på högsta volym, blåser du bort som ett eklöv i en höststorm. Så mopsa inte upp dig mot honom.


Staffan Plant
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Tycker bara själv 4.5 M regeln är löjlig. Förhindrar att dem som har små tomter bygga bla friggeboda!
Ja, ska vi följa den regeln så hamnar friggan mitt på gräsmattan :rofl:
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Men om du är bara skuggad så har du inga rättigheter. Det har du bara om grenarna hänger över på din sida.
nä men jag har rättigheter och spela musik så han upplever de som rätt störigt. Då kommer han få lösa sitt träd om han vill att jag sänker? :)
 
V VetarN skrev:
nä men jag har rättigheter och spela musik så han upplever de som rätt störigt. Då kommer han få lösa sitt träd om han vill att jag sänker? :)
Njaa, kanske inte fungerar så? Han kanske gillar din musik? Eller om du spelar för högt så anmäler han det? ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Musik? Tror ni att energibolaget tar ner lönnen om TS spelar tillräckligt hög musik?

Tråden har dragit iväg känner jag...
 
  • Gilla
  • Haha
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, ska vi följa den regeln så hamnar friggan mitt på gräsmattan :rofl:
Precis! Därav har jag aldrig ens velat bygga en.

Man har ju även andra saker på tomten. Har dock haft funderingen o bygga på mitten och sedan ha trampolin, gungorna etc bakom friggisen precis mot tomtgränsen.

Men är ju inte så smart det heller, bla man ser inte barnen när dom hoppar o gungar.

Till saken hör också att mitt garage är precis mot grannens tomt är ca 0.5m ifrån om ens det. Till det har kommunen bara att säga "de var den tiden". Huset och garaget är byggt 1981. Är dessutom så på hela det här området som är byggt kring 70-80 talet.

Sedan får man läsa här att det är gammalt brandskydd de där 4.5M :rofl:
Jag skrattar inte åt inlägget men mot kommunens motivering.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Mido11 skrev:
PBL hanterar inte träd, visst kan man tycka men så är det inte.
Man får inte har flaggstång på sin tomt och längden på den når över tomtgränsen i falla den blåses bort eller faller den ska inte kunna falla på grannes tomt

samma regel ska gälla träd
Med vänlig hälsning,
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Skicka gärna en länk till den regeln.
 
H hanbch skrev:
Man får inte har flaggstång på sin tomt och längden på den når över tomtgränsen i falla den blåses bort eller faller den ska inte kunna falla på grannes tomt

samma regel ska gälla träd
Med vänlig hälsning,
Det är en rekommendation att en flaggstång inte ska placeras så den kan skada grannens fastighet om den välter, jag vet ingen regel som säger att man inte får.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tycker bara själv 4.5 M regeln är löjlig. Förhindrar att dem som har små tomter bygga bla friggeboda!
bara att köpa ett hus med större tomt, har 4114m2 tomt bor i ett villaområde, bra att det inte styckats till radhustomt, skönt med svängrum (y)
 
H hanbch skrev:
Man får inte har flaggstång på sin tomt och längden på den når över tomtgränsen i falla den blåses bort eller faller den ska inte kunna falla på grannes tomt

samma regel ska gälla träd
Med vänlig hälsning,
Tyckande är inte regler, viktig skillnad....
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H hanbch skrev:
Man får inte har flaggstång på sin tomt och längden på den når över tomtgränsen i falla den blåses bort eller faller den ska inte kunna falla på grannes tomt

samma regel ska gälla träd
Med vänlig hälsning,
Kapitel och paragraf i PBL för det?
 
kisumisu
sir_daniel sir_daniel skrev:
bara att köpa ett hus med större tomt, har 4114m2 tomt bor i ett villaområde, bra att det inte styckats till radhustomt, skönt med svängrum (y)
Bara och bara. Inte så lätt om man samtidigt vill ha bra läge dvs nära till allt.
 
O
Kan uppdatera tråden såhär 3 veckor senare att jag ringde till energibolaget och bad dem ta ner det. Han lät inte jättesugen och sa att friska träd inte tas ner men att han skulle åka ut och titta på det. Och alldeles nyss kom tre herrar med en grävmaskin och motorsågar och fällde skiten =)
 
  • Gilla
Karlia och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.