Hej!
Vet att det finns trådar om detta sedan tidigare, men de är några år på nacken så jag tänkte att jag startar en ny. Hoppas någon vill komma med input!

Hur mycket skulle ni spara i månaden för framtida underhåll av en nyproducerad trävilla (måla om, lägga om tak, vitvaror, värmepump osv) och mark (dränera om etc., inte gödsel osv. för en "snygg trädgård")?

Huset är knappt 170 kvm, trävilla i två plan, två badrum, tvättstuga, tegelpannor, vattenburen golvvärme med frånluftsvärmepump (heter det tror jag). Vi tänker oss att bo här i 20-25 år.

Jag har landat på 1500:- i månaden. Då är det alltså rent underhåll för vad huset behöver för att må bra och inte minska i värde p.g.a. undermåligt underhåll (husmarknaden vet man däremot inget om). Det är alltså inte fråga om "lyxrenoveringar" eller tapetsera om för att vi vill ha snyggare väggar, det är en annan budget...

Vad tror ni andra?
 
engs
Skulle säga att 1500:-/mån kanske täcker de två badrummen om man räknar på en livslängd av 15-20 år.

Edit:
Vitvaror, ponera att de håller i 10 år men det är nog aningens optimstiskt med dagens kvalité.
Har inte koll på priser så höftar kraftigt bara som ett exempel:

Kyl / frys, 10 k/ st
Tvättm, torkt, ugn, häll, diskmaskin, micro, 5k / st i snitt.
Det är 50 k / 10 år, drygt 400:- i månaden, bara för vitvaror av vad jag gissar är budgetmodeller på priset.

Höfta på samma sätt, badrum Xkr/m2 i totalrenovering om 20år. Kök, måla om huset, värmepump osv, slå ut / månad.
 
Redigerat:
Jag tycker det är en svår fråga. I mitt tycke är det inte rimligt att redan idag binda upp pengar för en renovering om 20 - 30 år. Å andra sidan behöver man ju ha pengarna på något sätt då om 30 år.

I mitt tycke så är det bra om man har en lättåtkomlig buffert på 30 - 50 000 om man har ett hus som bör vara bekymmersfritt (nytt, helt nyrenoverat eller liknande). Det är pengar som man bör kunna använda för nödvändiga akutreparationer. Typ tvättmaskinen och frysen pajar samma vecka. Sedan är det bra att så snabbt som möjligt skaffa sig en buffert på 100 - 200 000. Som kan vara lite svårare att komma åt, kanske aktiefonder, som man kan vilja ha lite plan på när det är dags att sälja. Om man inte har möjlighet att spara sig till en sådan buffert, så bör man iallfall försöka ha någon form av låneutrymme i den storleksordningen. Sedan anser inte jag att man behöver ha 200 000 bufferten helt öronmärkt för huset. Vill familjen göra den där "once in a lifetime" semestern, och man inte ser några jättebehov för huset på några år så kan man väl naggga en hel del av sparkapitalet, men inte gå ned till noll.

Men jag tror att många av oss känner sig rätt panka i ett par år efter ett bostadsköp. Låt det ta lite tid att bygga upp en buffert, man måste leva också.
 
Detta beror ju lite på vad man har för krav. Du har ett nytt hus som du ska bo i 20-25 år, då kan man ju tänka sig att du inte behöver göra något alls förutom att göra om ytskikt inomhus samt vitvaror när de går sönder. Att byta ut ett badrum som är 20 år gammalt tycker jag känns lite onödigt. Då kan man räkna på samma sätt som en bostadsrätt i princip.

Det finns (hittar den inte längre) en formel som säger 50 kr per kvm och år och då landar man på runt 7000 kr om året, vi följde denna i 5 år på en bostadsrätt och det täckte rätt bra tycker jag, då var det primärt golv, målning och vitvaror vi la pengar på.

Så om du satsar på 1500 kr i månaden tycker jag det låter bra för då borde du fånga in målning utomhus och värmepumpen.
 
  • Gilla
ubåt
  • Laddar…
Det beror ju helt på om du gör arbete själv eller inte också. Ska du ta in målare för att måla vindskivor och panel o.s.v. får du öka på rejält.
 
Totte_S
Eftersom du är ute i god tid och vill planera så passa på att utveckla det som föreslagits ovan, och skriv en seriös underhållsplan för de kommande 30 åren. Går att söka fram normala intervaller för det mesta underhåll, du kan säkert tom hitta en mall någonstans. Det blir då klart enklare att planera avsättning till underhåll.
De pengar som behövs till underhåll om 10-30 år kan ju lämpligtvis placeras med den tidshorisonten. Ev avkastning kan ju användas till annat eller standardhöjning.
 
Om jag hade byggt nytt hus idag hade jag nog dock bara sett till att ha en vanlig hushållsbuffert för att täcka in vardagliga utgifter. Allting som ska göras i huset hade jag låtit värdeökningen och amorteringen hanterat och sen lånat upp vid behov. Men det behöver inte vara rätt sätt att göra.
 
Stort tack alla för input!

Det verkar som att om jag räknar med att ta in hantverkare för allt och finansiera allt bara med detta sparande är 1500:- i månaden för klent.

Min plan får bli att hålla mig till 1500 per månad, månadsspara dessa i en relativt lågrisk blandfond med en horisont på 10 år (förhoppningsvis behövs inget göras första 10 åren). Resten får jag finansiera med upplåning på huset (finns lite marginal), förhoppningsvis lite värdeökning och eventuellt annat sparande.
 
Vi byggde nytt för 14 år sedan. Gjorde precis en sådan kalkyl som du tänker på. Det slutade med ungefär 2500kr/månad.

Badrummen var nog största posten. Räknade med med 250 000kr för tillsammans för båda badrummen var 25:e år så är bara det 833kr/månad.

Tar du alla vitvaror kostar de kanske 60 000kr och byts i genomsnitt med 10års intervall. Blir då 500kr/månad för de.

Enklare frånluftsvärmepump 60 000kr på 20 år. Blir 250kr/månad.

Målning utomhus. Kanske 70000kr var 20:e år blir bara det 200kr/månad men antagligen behövs det oftare.

Kök 70000kr var 25:e år är då 233kr/månad.

Sen kommer du att ha lite löpande reparationer på det av vissa apparater. Uppfräschning inomhus ibland och utomhus, nya fönster efter 30år, ny fasad efter 40år, ny altan 20år, dränering 50år osv.

MEN samtidigt så blir det en slags genomsnittlig förslitning som kommer stötvis. Så tänker du specifikt på 25års sikt så kan man utesluta vissa saker som man inte behöver göra t ex omdränering, nytt tak osv. Samtidigt är ju "nackdelen" med ett nybyggt hus att allt är exakt lika gammalt från början. Så efter 20år så är ganska mycket halvslitet samtidigt, särskilt om det tex varit en flerbarnsfamilj som växt upp i huset under samma period.

Så inte helt lätt men 1500kr/månad är nog i underkant om man tänker genomsnittligt men ändå en vettig kompromiss för ett nybyggt hus. Då byggs det snabbt upp en buffert som täcker många av åtgärderna. På 10 år har man då lagt undan 180000kr men samtidigt bara kanske förbrukat 30000kr på löpande åtgärder. Då finns ju 150 000kr kvar som täcker t ex en oplanerad badrumsrenovering eller annan större åtgärd.
 
  • Gilla
Jfl1144 och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Vi byggde nytt för 14 år sedan. Gjorde precis en sådan kalkyl som du tänker på. Det slutade med ungefär 2500kr/månad.

Badrummen var nog största posten. Räknade med med 250 000kr för tillsammans för båda badrummen var 25:e år så är bara det 833kr/månad.

Tar du alla vitvaror kostar de kanske 60 000kr och byts i genomsnitt med 10års intervall. Blir då 500kr/månad för de.

Enklare frånluftsvärmepump 60 000kr på 20 år. Blir 250kr/månad.

Målning utomhus. Kanske 70000kr var 20:e år blir bara det 200kr/månad men antagligen behövs det oftare.

Kök 70000kr var 25:e år är då 233kr/månad.

Sen kommer du att ha lite löpande reparationer på det av vissa apparater. Uppfräschning inomhus ibland och utomhus, nya fönster efter 30år, ny fasad efter 40år, ny altan 20år, dränering 50år osv.

MEN samtidigt så blir det en slags genomsnittlig förslitning som kommer stötvis. Så tänker du specifikt på 25års sikt så kan man utesluta vissa saker som man inte behöver göra t ex omdränering, nytt tak osv. Samtidigt är ju "nackdelen" med ett nybyggt hus att allt är exakt lika gammalt från början. Så efter 20år så är ganska mycket halvslitet samtidigt, särskilt om det tex varit en flerbarnsfamilj som växt upp i huset under samma period.

Så inte helt lätt men 1500kr/månad är nog i underkant om man tänker genomsnittligt men ändå en vettig kompromiss för ett nybyggt hus. Då byggs det snabbt upp en buffert som täcker många av åtgärderna. På 10 år har man då lagt undan 180000kr men samtidigt bara kanske förbrukat 30000kr på löpande åtgärder. Då finns ju 150 000kr kvar som täcker t ex en oplanerad badrumsrenovering eller annan större åtgärd.
Tack för mycket bra input! Får fundera på om jag/vi kanske ska gå upp lite till kanske 1800-2000 i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.