Vi har problem med avluftningen av avloppet i vårt hus. Jag har monterat in två vattenlås med inbyggd backventil till vaskarna. Men problemet kvarstår i den ena toaletten dä sugs det luft när man duschar/spolar i badrummet på ovanvåningen. Där problemet är ser jag i källaren att det är två olika avloppsrör från tvättstället och toastolen, det är väl det som är förklaraingen att vattenlåset med backventil inte hjälpte. Min fråga är om det finns någon lösning på detta med toastolen, finns det någon luftningsvariant till denna?
 
Toalettstammen ska alltid luftas, hellst genom att dra ut stammen genom taket och om det inte är möjligt finns vacumventiler att köpa för att montera på stammen.

/Mario
 
Mario skrev:
Toalettstammen ska alltid luftas, hellst genom att dra ut stammen genom taket och om det inte är möjligt finns vacumventiler att köpa för att montera på stammen.

/Mario
Är det en fullvärdig lösning att sätta in en vakumeventil i stället för vanlig avluftning?

Vi har idagsläget en avluftning på taket men röret går köket oc nu när vi renoverar det så är det lite i vägen.

Finns det en minsta diameter på avluftningsrör? NE tanke är ju att minst ner det så att det ta mindra plats bakom kyl och frys.

Tack sa Zeb
 
Har för mig att avluftningsrör ska vara minst 75 mm i delen som går inomhus och 110 på vinden/utomhus, fast jag kan ha hört fel. Någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.