Skjutdelen kommer att bli ca 240-250 ;) (inte riktigt klart om det 2 eller 3 delar i skjutdelen men troligen 3...om jag får bestämma) och de två fasta partierna på sidorna kommer att vara 80 cm och i helglas.

brädbiten är 80 cm lång på bilden

En 80 cm lång brädbit ligger på en grå trädäck nära vita skjutdörrar för att visa storleksförhållandena för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


N Nylenskavillan skrev:
Hej
Då har jag gjort som DU önskar i en första skiss, m e n jag håller inte helt med dig. Det är för att du skall fundera på vad som verkligen är det bästa. Nu är det 2750 längst in och 2100 längst ut på själva burspråket och ett taksprång på 150.

Ny bild ikväll tror jag. Rätta mig angående fönster. Och skjutpartiet - det är bara en dörr som kan skjutas, men tar du vikdörrar kan du öppna helt ( se bilden på det andra uterummet). [bild] [bild]
 
N
Det ser ut som i modellen, om du vinklar upp den ser du runt bättre och får ännu mer utrymme för ditt skjutpari, ok ta det i tre delar skjutpartiet. Blir det dyrare då?

Vilket taksprång passar, det ser ut som 400 på resterande hus, men det känns stort på uterummet.

Är du helt bestämd i helfönster i fasta partier. Och du, varför inga fönster i den nya ytterväggen, har du tänkt på det? Du kan vinkla upp ett snyggt hörn och låter man två fönster mötas i ett hörn i indraget läge så kan det vara ursnyggt.
 
Redigerat:
Ja i och med att mittenpartiet blir längre och lägre ju mer jag ökar vinkeln på de fasta fönstren så blir det dyrare. Jag har inte heller hittat någon ”billigt” alternativ på de fasta fönstren som är bredare än 80 cm.

Taksprånget blir nog mellan 20-30 cm.

Ja jag är nog ganska ”hemma” på att det blir två fasta. Om du menar att jag skulle montera ett fönster i den här väggen i ytterhörnet? Tror inte det blir så bra eftersom bredvid finns en sommarstuga och jag vill INTE ha någon insyn.

Utomhustrappa vid husvägg under konstruktion med sjö i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


N Nylenskavillan skrev:
Det ser ut som i modellen, om du vinklar upp den ser du runt bättre och får ännu mer utrymme för ditt skjutpari, ok ta det i tre delar skjutpartiet. Blir det dyrare då?

Vilket taksprång passar, det ser ut som 400 på resterande hus, men det känns stort på uterummet.

Är du helt bestämd i helfönster i fasta partier. Och du, varför inga fönster i den nya ytterväggen, har du tänkt på det? Du kan vinkla upp ett snyggt hörn och låter man två fönster mötas i ett hörn i indraget läge så kan det vara ursnyggt.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja i och med att mittenpartiet blir längre och lägre ju mer jag ökar vinkeln på de fasta fönstren så blir det dyrare. Jag har inte heller hittat någon ”billigt” alternativ på de fasta fönstren som är bredare än 80 cm.

Taksprånget blir nog mellan 20-30 cm.

Ja jag är nog ganska ”hemma” på att det blir två fasta. Om du menar att jag skulle montera ett fönster i den här väggen i ytterhörnet? Tror inte det blir så bra eftersom bredvid finns en sommarstuga och jag vill INTE ha någon insyn.

[bild]
Bra då postar jag inte bilden jag tänkte. Min kollega kom med ett toppenförslag angående din gamla yttervägg. Om man tar bort den och ersätter med fibercememt så ger det ett bättre intryck. Man kan måla den med något motiv eller behålla färgen på övrigt hus, men det höjer definitivt kvaliteten på både hus och uterum. Jag kände starkt för det förslaget.
 
Väggen som står där kommer att användas då ”onödiga” merkostnader inte gillas. Sedan att det skulle göra ett bättre intryck spelar ingen roll precis som jag nämt tidigare :crysmile: Jag har varit i massor av uterum som har träbeklädnad och tyckt det varit väldigt ombonat och mysigt.

Det där med betong får dom köra i stan :rolleyes: Här kör vi svensk fura

N Nylenskavillan skrev:
Bra då postar jag inte bilden jag tänkte. Min kollega kom med ett toppenförslag angående din gamla yttervägg. Om man tar bort den och ersätter med fibercememt så ger det ett bättre intryck. Man kan måla den med något motiv eller behålla färgen på övrigt hus, men det höjer definitivt kvaliteten på både hus och uterum. Jag kände starkt för det förslaget.
 
N
Oki

Han påminde också om tilluft. Att det finns någon ” anordning” så luft kommer in i golvnivå, vad ska man då göra? Luftspalt räcker väl inte?
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Du kanske kan göra en liten manual åt mig hur man infogar bilder (t ex som du gjort med huset) i SketchUp
Hej
Här är en länk till you tube om hur du lägger in material. Svaret är en minut in i filmen.
Med vänlig hälsning/

 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Men gäller detta ”gratisversionen” också?

N Nylenskavillan skrev:
Hej
Här är en länk till you tube om hur du lägger in material. Svaret är en minut in i filmen.
Med vänlig hälsning/

[media]
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men gäller detta ”gratisversionen” också?
ja
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
N
Jag var osäker på ditt skjutparti så jag har ställt upp ritningar, vill du att jag skall posta dem här när de är klara?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Skjutpartiet är beställt och det kommer att bli ett med tre sektioner fram och två fasta på sidorna som kommer att gå inåt. Lite som ett burspråk.

N Nylenskavillan skrev:
Jag var osäker på ditt skjutparti så jag har ställt upp ritningar, vill du att jag skall posta dem här när de är klara?
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Skjutpartiet är beställt och det kommer att bli ett med tre sektioner fram och två fasta på sidorna som kommer att gå inåt. Lite som ett burspråk.
Okej, gör vad du vill med ritningarna, de var ändå klara. Arkitektritningar och bilder som visar olika vinklar och detaljer av ett byggnadsprojekt för ett sommarhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man tackar (y)

Det är ju precis så där det är tänkt att bli :D!

N Nylenskavillan skrev:
Okej, gör vad du vill med ritningarna, de var ändå klara. [bild]
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Man tackar (y)

Det är ju precis så där det är tänkt att bli :D!
Presentera gärna fina bilder i tråden när det är klart
 
N
N Nylenskavillan skrev:
Presentera gärna fina bilder i tråden när det är klart
Skickat PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.