Vilken typ av entrepenad är att föredra?
Delad entreprenad, Generalentreprenad eller Totalentrepenad? Stämmer det att Totalentrepenad ofta blir dyrare? ???
 
Jag tycker:
Kan man lite - Totalentreprenad
r man hyfsat kunnig och beredd att läga ner en del tid - ta delad entreprenad/generalare.

Den stora födelen med att ta en Totalare är att du har EN avtalspartner. Det innebär att om du t.ex. får problem med värmen i huset så går du till den totalentreprenör och reklamerar. Har du t.ex. en delad entreprenad är risken stor att du går till VS-entreprenören som säger att det är ventilationen det är fel på och ventkillen säger att man har för dåliga fönster där man slarvat med drevningen osv. Det tar enorm tid och kraft att reda ut. Vanligast kanske är att bygget är försenat. Då får du höra från byggaren att det var målaren som var så sen att man inte kunde bygga klart, medan målaren skuller på att vetilationen var dragen och ventsnubben säger att han int ekunde göra klart för elen var så sen och elen säger att han var sen för att byggkillen var sen med väggresningen och då säger byggaren att den var sen för att ritningarna var fel ... osv

I gengäld får du normalt betala mer för en totalare eftersom entreprenören tar på sig ett större ansvar som även innefattar samordning.
 
;) Välj om möjligt totalentreprenad, även om det blir dyrare, då har ni som ovan sagts BARA en part att förhandla med. Är ni snickarkunniga och/eller har släktingar/vänner i branschen och vill köpa ett prefab-hus, se ändå till att det inte blir som i mitt fall: En försäljare, en hustillverkare och en byggare och en montör, varav de två sistnämnda är underentreprenörer till husfabrikanten.

:-[ Jag sitter nu i en rättsprocess med de två förstnämnda. Jag trodde jag skulle få en avtalspart, men vid påskrift av Köpekontraket, så fanns hustillverkarens bolag plötsligt med på pappret och hade en avtalsbilaga med i handlingarna. Hur lätt är det då att lyfta från stolen och ta med sig handlingarna för att kolla med en jurist? Men gör det, gör inte som jag: sätt dit namnunderskriften och Dina kostnader för ev. komplikationer och strul kan kosta enormt mycket mer än en juridisk genomgång av handlingarna. Be även att få se en typ av deras konstruktionsritningar, så ni får en inblick i hur de arbetar. Skriv in leveransdag och färdigställandedatum och även ett VITE. 8)

Helena med
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.