Hej,
lång historia kort, försöker hjälpa min mor med hennes frys strax ca 10-15 år gammal. Husqvarna qt3149fx. Den började larma för låg temp, indikera då ca -12C, medans termometer visade att den enbart höll ett par minusgrader.

Plockade ner kylpaketet (heter det så?) överst i kylen och ser att det bildats enormt mycket is speciellt i bakkant på slingorna, så pass att fläkten hade frusit fast t.o.m.
Även kraftig ispropp i gummibälgen till avfrostningsröret.

I samband med detta, upptäckte jag att den läckt en hel del vatten på golvet. Frysen ser aningen rostig ut i botten, så misstänker att den läckt under en längre tid! Parketten under hade slagit sig och är ordentligt fuktskadad.
Plastbaljan på kompressorn är hel och tät. Avfrostningsröret desamma! Dock noterade jag att röret som kommer ut från kompressorn på högersidan blir väldigt kallt och att det verkar som det droppar kondensvatten från de, eftersom plåten i botten på skåpet ser rostig ut.
Även röret tycks ha rostat lite i anslutningen till kompressorn!

Nu har jag inte hunnit utvärdera hur frysen fungerar efter vi tinat bort all is eftersom jag precis kommit hem.

Men någon som har några tankar kring detta?
 
  • Del av frysskåp med synlig rost och isbildning, indikerade problemområden inkluderar ett rostigt rör och avfrostningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla tätningen till dörren, om det läcker in varm luft kan det bli mycket is
 
Den är hel och fin!
 
A
Troligt att du har en läcka på sugsidan vilket bevisas av din påfrostning längs bak på kylpaketete samt att den då har sugit in miljöluft så du får backfrost på sugledningen vid kompressorn.

kylpaketet har varit bytt en gång tidigare ser jag
 
Det stämmer, de byttes redan efter ett år cirka! Kommer inte ihåg riktigt vad som hände då, vill minnas den hade svårt för att komma ner i temp.

Tror du det är lönt att ta ut en tekniker, frysen är i mer eller mindre nyskick bortsett från detta? Och ska hon byta ut den blir hon nästan tvungen att byta kylen också!

Dock håller den -18 nu, efter jag tinat upp all is i kylpaketet igår. Men det kan den kanske göra även om där är lite gas i systemet?

Om man bara leker med tanken att det har läckt ut i skarven efter kompressorn, går det att löda på en ny rörbit och fylla med gas igen? Och är det ekonomiskt försvarbart?

Ska försöka ta lite bättre bilder ikväll!
 
Medans jag hade frysen ute nu började röret helt plötsligt tina och rann ner på den rostiga skarven för att sedan droppa ner i botten på skåpet!

Kan även tillägga att varje varm sommar har frysen haft problem med ett komma ner i 18 grader, troligtvis enda sedan kylpaketet byttes. Kan det vara så att man fyllt systemet med för lite gas för nästan 10 år sedan? För det ser ju onekligen ut som där droppat kondensvatten från den sugledningen i många år? Bara en teori?
 
  • Bakom frysen med isbildning på röret och rost runt en skarv, möjligt tecken på kondensproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rostig och isig koppling på ett rör bakom en frys, med synliga tecken på tidigare kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig skarv och kondensvatten på frysskåpets insida, tecken på kontinuerliga frysfunktionproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en frys med synliga kondensdroppar och en rostig skarv, tecken på långvarigt kondensproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
någonting kan nog ha gått snett vid reparationen
jag skulle tömma, vakumsuga och fylla om skåpet med rätt mängd rätt gas. som första åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.