Något som vet var man kan hitta den här typen av fönsteröppnare för högt sittande fönster?
 
  • Stängd vit fönsteröppnare monterad på ett fönsterfönsterbräde, med utsikt mot gröna buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit fönsteröppnare monterad vertikalt på en vägg för att nå högt sittande fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det heter fönsteröppnare eller rökgasbeslag om det är för en rökgaslucka.
Låssmeder kan köpa den typen av beslag både manuella och automatiska från sina grossister.
 
Eftersom detta är en av de trådar man hittar när man söker efter elektriska fönsteröppnare, så tänkte jag tipsa om en jag hittat billigt (700kr) från Italien, Googla på modellen (MSMART20x0y00) så säljs den på eBay och andra ställen:
- http://mowin.comunello.com/product/show/menu/7/id/1

Jag har nu beställt en för att kunna vädra min inglasning, just nu är det frost på nätterna och över 50 grader på dagen. Jag kommer inte ihåg att hantera vädringen alla dagar. Min plan är att styra den med en microkontroller (ESP8266), så jag kan styra på temperatur, tid eller vad som. Då den är på 24V så kan man koppla själv utan risk också.
 
  • Gilla
janne_gbg och 1 till
  • Laddar…
Kan lägga in en bild på kopplingsschemat så att intresserade får en inblick. Jag hör av mig med mer information när jag fått och monterat in min fönsteröppnare. Modellen som sådan är väldigt prisvärd och enkel, konstigt att det skall vara så svårt att hitta prisvärda alternativ för hemmabruk i Sverige.

Elektriskt kopplingsschema för en fönsteröppnare med beskrivna komponenter och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
janne_gbg
  • Laddar…
Jag har nu fått produkten (via UPS för 712kr) och har testat den väldigt snabbt med en skarvsladd som har strömbrytare. Den verkar göra sitt jobb på ett bra sätt.

Det som följer med i paketet är enbart själva fönsteröppnaren (med fästen till karm och fönster) som har en 230V sladd med tre ledare (blå är nolla, brun 230V stänger, svart 230V öppnar). Jag skall ha detta kopplat via två relän som styrs av en ESP8266.

Det följde inte med knappar för att manuellt styra, utan vill man göra det så får man köpa en lämplig brytare, några alternativ finns:
- en treläges-brytare med fasta lägen för upp/ned, motorn stängs av när man når ändlägena
- återfjädrande brytare med två (tre) lägen om man hellre vill hålla inne knappen till dess att man når "lagom" läge.

Jag kommer troligen bara att styra den via min hemautomatisering och tänker mig där ställa in olika lägen baserat på körtid, samt att jag skall kunna ställa den i "auto" där den öppnas och stängs baserat på temperaturen.

Edit: Jag har inte bestämt mig om jag skall ha en lägesgivare också, men jag tror att jag istället nöjer mig med att stänga fönstret och sedan anvädna körtider som lägesindikatorer och istället spara läget på fil i hemautomatiseringen istället. Vi får se hur jag gör.
 
  • Gilla
janne_gbg
  • Laddar…
Skrev en programvara till en ESP8266 (NodeMCU mini) för att styra fönsteröppnaren igår, det tar nästan 25s för att gå från stängt till helt öppet läge. Så jag har lagt in möjligheten att styra hur öppet fönstret skall vara i procent och sedan blir det så många % av tiden det tar att öppna som reläerna aktiveras. Jag stänger först fönstret helt och öppnar sedan. Jag hade kunnat bygga in information om föregående position, men det kändes som att detta är en mer feltolerant modell. Efter 25s drift så avaktiveras alltid reläerna.

Jag hade först ett relä för att öppna och ett relä för att stänga, men jag ändrade mig av flera orsaker (enklare inkoppling, mindre risk för fel) till att ha ett relä för att aktivera fönsterstyrningen (kopplat till fasen) och ett relä för att styra riktningen (öppna/stänga, vilket är kopplat till nollan).

Eftersom fönsteröppnarens kedja går att böja åt ett håll så går det också att montera den lodrätt istället för vågrätt (åt ena hållet bara naturligtvis). Detta kommer jag att göra då den inte blockerar luftflödet lika mycket och det ser då allmänt snyggare ut.

Jag kommer att behålla en strömbrytare på elmatningen för att kunna stänga av fönsteröppnaren helt vid exempelvis fönstertvätt eller om jag låser fönstret (inte så att jag så ofta kommer att göra det, men det finns en poäng med att kunna stänga av den permanent i alla fall).

Jag kommer troligen lägga till en termometer till konstruktionen också, detta för att kunna göra en lokal temperaturstyrning på sikt, just nu är den beroende av en 433MHz trådlös termometer via hemautomatiseringen för att styra fönstret utifrån temperaturen. Samma lösning styr redan oljeelementet på inglasningen också, med en tempgivare så kan även denna styras från processorn som styr fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.