Hej!

När jag kom hem hade installatören kopplat in mina fångare enligt bilden.
I instruktionen står det att det är viktigt för att partiell förångning skall fungera riktigt måste panelen antingen sitta som högsta punkt eller skall det skapas ånglås som sträcker sig nedanför panelerna.

"Min" installatör har inte installerat heat pipe rör tidigare. Vad säger ni? Skall installationen göras om?
 
  • solinst.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ungefär.

Och jag utgår ifrån att ni ursäktar min brist på konstnärlig talang, användande av paint och allt det där...

 
  • solinst2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har genomföringarna genom taket ute vid varje ände av solfångarna. Från solfångarna lutar röret svagt uppåt. Totalt sett stiger det knappt en decimeter, in till högsta punkten under taket. Där inne sitter avluftningen. Sen bär det nerför igen. Enligt vad man har slagit i mig (som kanske är lättlurad) ska det fungera då, för om en förångning sker, klarar värmeutvecklingen av att skjuta upp vattnet de få centimeterna, och sen bär det ju neråt igen, inne i huset.

Huruvida det är signifikativt eller ej, det vet jag inte, men från dina eminenta skisser syns det ju ganska klart, att du har längre vågräta rör än vad jag har, innan det börjar gå neråt igen.
 
Hej, pratade med installatören idag och han skulle åtgärda det helt enkelt...

Så vi får se hur det blir...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.