Hej

kan någon tipsa/länka till dubbelgängad stång med muttra som är 1m eller längre.
det skulle vara riktigt bra om det finns med trapetsgänga.

Eller om ni har någon annan läsning där jag kan sätta två muttrar på en gängad stång, så jag får denna efekten. skruvar jag tex höger åker dom ihop i mitten och vänster så åker dom isär.

den bör vara i tjocklek m6-m8

annars kanske det går att såga en på mitten, vända ena sidan och sätta en svetsloppa i mitten?
 
Om du tittar på en skruv, vänder den och kollar igen, då är gängan ändå likadan.:)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det du då behöver är en stång som är vänstergängad på halva och högergängad på andra halvan. Sen muttrar, en av varje.

För tanken är att vrida på stången så att muttrarna som inte roterar dras ihop eller släpps isär?
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Om du tittar på en skruv, vänder den och kollar igen, då är gängan ändå likadan.:)
va? säg att stången roterar år höger, om jag delar tex en gängstång vänder på ena sidan och svetsar dit den, rimligen bör effekten bli blir tvärtom för den vända delen.
 
Nån gång har jag sett en filmsnutt med en vänster- och en högergänga skurna i kors, är det det du menar?
Tyvärr har jag ingen aning om var det kan finnas.
 
Totte_S
Lätt o tänka fel med gängor... höger och vänstergängor är olika skurna.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Lätt o tänka fel med gängor... höger och vänstergängor är olika skurna.
Totte_S Totte_S skrev:
Lätt o tänka fel med gängor... höger och vänstergängor är olika skurna.
du menar att sågar jag en stång som roterar åt höger på mitten, vänder på halva stången så kommer båda muttrarna fortfarande åka år samma håll? kan omöjligt stämma.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Totte_S
Tankevurpan som är lätt att göra är att om muttern roterar medurs och du vänder på stången så roterar plötsligt muttern moturs. Leta rätt på en skruv och mutter och testa lite.

Masthugg uttrycker det väldigt exakt och enkelt här ovan.

C chali skrev:
du menar att sågar jag en stång som roterar åt höger på mitten, vänder på halva stången så kommer båda muttrarna fortfarande åka år samma håll? kan omöjligt stämma.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
C chali skrev:
du menar att sågar jag en stång som roterar åt höger på mitten, vänder på halva stången så kommer båda muttrarna fortfarande åka år samma håll? kan omöjligt stämma.
Det finns bara ett sätt att lösa det här. Skrid till verket!
 
C chali skrev:
du menar att sågar jag en stång som roterar åt höger på mitten, vänder på halva stången så kommer båda muttrarna fortfarande åka år samma håll? kan omöjligt stämma.
I så fall skulle du ju bara behöva vända på ena muttern:D
Nej, tyvärr. En gängstång är lika gängad oavsett hur du vänder den!
 
C chali skrev:
du menar att sågar jag en stång som roterar åt höger på mitten, vänder på halva stången så kommer båda muttrarna fortfarande åka år samma håll? kan omöjligt stämma.
om gängstången är högergängad så kommer den alltid att vara högergängad oberoende av hur många gånger du delar stången och vänder varje del.

För att göra om en högergängad stång till vänstergängad så måste man gänga om stången med ett gängsnitt.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Måste muttrarna kunna gå helt ihop? En snabb googling på ”dubbelgängad gängstång” gav på första träffen en med halva högergängad och halva vänstergängad, dock bara 40 mm på varje sida. Tänkte om du kan sätta ett skarvstycke och sen förlänga åt respektive håll (om du inte har svets, annars är det nog enklast att svetsa ihop en höger- och en vänstergängad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.