Hej allihop!
Har sökt via telefon och på nätet bland i stort sett alla tillverkare utan att hitta något enplanshus med fem sovrum som inte är jättestort (och jättedyrt). Får brytet snart!
Det borde väl för tusan gå att få in tillräckligt många rum utan att det glider iväg bortåt 170-180m2 tycker jag. Det finns ju villor med fyra sovrum på så lite som 120m2. Okej det blir inga köksöar och hemmaspan och 40 kvadrats dribbingrooms :D på den ytan så lite mer behövs väl, men i alla fall.
Vet ni om någon av de större levarantörerna bygger ett färdigt sådant kataloghus eller har en planlösning med fem alternativt fyra sovrum med typ allrum eller så som enkelt går att omvandla till ett extra sovrum när det väl behövs?
Alla förslag mottages tacksamt. :)
 
Har haft samma problem och har gett upp. Bygger nu 1½.

Men kolla på Modulenthus "Lidingö 3" http://www.modulent.se/husprogram/?id=73&page=2&menu=1 Det borde gå att sätta en vägg så att vardagsrummets vinkel blir ett sovrum. Kanske även byta fönster. Även Lidingö 2 kan man göra så med, men det blirinteså mycket vardagsrum kvar då.
 
Jag har två förslag:
1. Samma kompromiss som "fubar" valde; nämligen att bygga 1 1/2-plan. Eller -
2. Bygg hus i två "zoner". Alltså ett litet hus med tre sovrum plus ett annex helt fristående eller kanske i anslutning till carport och förråd.

Ta dessa två stugor grupperade kring en trevlig gård. Boyta 89 + 41 kvm = 130 kvm, fem sovrum, två kök, två bad/duschrum och ett par sällskapsrum.

http://www.varsasvillan.se/pdf/enplan_b89.pdf
http://www.varsasvillan.se/pdf/fritidshus_ockero49.pdf

Vad sägs?
 
Det finns ju flera varianter på hus med stor yta i bottenplan och endast ett rum på ovanvåningen.
 
Titta på www.vargardahus.se. Ekängen 2 har fyra sovrum som lätt görs om till fem. Man kan ju göra öppningen från det vänstra rummet in till vardagsrummet istället, så hamnar det inte så off. Eller så är det en fördel att ha det lite off ;).
 
Hej Gizmo och alla andra.
Mitt förslag är att sluta leta leverantörer som har era specifika behov tillfredsställda i sina befintliga hus. Rita själv! då får ni det som ni vill ha det och på den ytan ni vill ha.

Vi har ritat vårt hus själva. 190 m2 med fyra sovrum, 1 allrum, 35 m2 vardagsrum, 35 m2 kök, 2 badrum varav ett med bastu, 1 tvättstuga, hall och biytor. Vi har valt att ha stora gemensamma utrymmen men minska ytan på sovrummen där man ändå aldrig är mer än på natten.

För att ytterligar hålla ner kostnaderna bygger vi på delad entreprenad. Det blir förståss en :-X massa kontraktsskrivande och anbudsbegäran men man sparar MYCKET pengar på att ligga på själv.
Tänk på att det är endast en kort tid man går på hörntänderna för att sedan få sitt drömhus till en vettig månadskostnad.
 
Vi hade också jättestora problem att hitta ett 1-planshus med stora ytor så vi ritade ett eget som rumsindelningsmässigt verkar rätt likt annann förslag.
 
Byggaren skrev:
Vad du glömmer är att varje rum ska ha ett tillträde. I flertalet fall från ett neutralt utrymme. Om du/ni kan tänka er att nå sovrummen över annan yta finns det möjligheter. Då ökar inte heller ytan med mer än nettot av det extra rummet. I gengäld tappar du möblerbar yta i det rum som du måste nå det genom. Alltså inte någon bra lösning.

Bättre då att fundera på ett hus i flera plan, !½ eller 2 planshus. Även suterränghus.

Eftersom längd x bredd ger byggnadsytan på huset och takytan är densamma, kan du räkna med tillägg för "runtommåttet" x vägghöjden + de extra fönster som behövs, trappan upp - förlust i båda våningsplanen av cirka 4 kvm samt tillägg för bjälklaget i ett 2-plans el. suterränghus. I ett 1½-planhus är det takresningen till 45 grader som fördyrar + mellanbjälklaget och en större byggnadsyta.

Det blir ändå billigare än att sprätta ut det på cirka 140-150 kvm i ett 1-planshus som du annars hamnar på. På samma gång får du rejäla sovrum och inga "kalvkättar".
Jodå Byggaren du har helt rätt i att det är det som är det svåra med att bygga ett enplanshus. Att få till ingångarna till varje rum utan att behöva ansluta till kök/vardagsrum/groventré etc. Iaf i ett hus som ska vara billigt att bygga, dvs EN huskropp som är rektangulär utan en massa utstick. Och kalvkättar vill ju ingen ha. ;) Fast rummen i 1 1/2 planare blir gärna väldigt mycket snedtak i (=svårt att möblera med normala möbler och garderober), när man som vi inte får bygga mansard eller förhöjt väggliv. Nä som sagt en svår nöt att knäcka, kanske beror det dåliga utbudet också på att det inte har varit så stor efterfrågan på enplanshus med många sovrum...

Tack alla ni andra för tipsen, fortsätt gärna att komma med fler.
 
Gizmo efterfrågar "ett hus som ska vara billigt att bygga, dvs EN huskropp som är rektangulär".

Okej, men om du vill ha garage/carport blir det ju ändå TVÅ huskroppar. Förlänger man garaget med ett bostadsannex bör gränskostnaden bli nästan lika låg.

Jag tror att tvåzonshus har framtiden för sig. De gör villafastigheter anpassbara för fler typer av hushåll. Typ extra våning för hammaboende ungar, rörelse hemma eller undantagsstuga för mormor. Om man nu inte hyr ut till studenter.
 
billy_baver skrev:
Gizmo efterfrågar "ett hus som ska vara billigt att bygga, dvs EN huskropp som är rektangulär".

Okej,  men om du vill ha garage/carport blir det ju ändå TVÅ huskroppar.  Förlänger man garaget med ett bostadsannex bör gränskostnaden bli nästan lika låg.

Jag tror att tvåzonshus har framtiden för sig.  De gör villafastigheter anpassbara för fler typer av hushåll.   Typ extra våning för hammaboende ungar,  rörelse hemma eller undantagsstuga för mormor.  Om man nu inte hyr ut till studenter.
hehehe, jag får nog förtydliga mig lite. Jag tänkte inte i första hand på om huset skulle vara sammanbyggt med garaget eller inte utan på om bostadsdelen ska vara "enkelt" uppbyggd med "raka" väggar utan div avbrott för burspråk eller tex vinkelutbyggen. Och att det är ett ordinärt sadeltak på byggnaden utsträckt i en riktning. Garage är mycket bra att ha och att bygga det direkt mot bostaden är väl mest praktiskt eftersom det är så ont om förrådsutrymmen i nybyggda hus.

Vad tänkte du på när det gäller två zoner, billy_baver?
Den smarta idéen som du hade om två små huskroppar?
Kanske med en glasad gång eller så mellan avdelningarna? Låter inte alls dumt faktiskt. Så bodde man väl ibland förr kan jag tro.
 
"Affärsidén" med en oinredd vind är att den gör huset föränderligt till låg gränskostnad. Samma fördel kan man vinna med ett "onödigt stort" komplementhus.

Byggarens analys är förnämlig. Detta är "funktionalism" i ordets bästa mening! Det är så man tar fram billiga och goda hus. Tänk på samma sätt när du bygger tomtens andra hus!

Hur jag tänkt om tvåzonshus? Bland annat sneglar jag på traditionellt byggande. Landsbygdens gårdar bestod av hus runt - just - "gårdar". En mangård med bostadshus vinkelställda mot varandra. Och på andra sidan bygatan en fägård med ekonomihus. utformningen varierar med region och traktens byggmaterial. Men i grunden finns samma gårdstänkande i såväl Skåne som Dalarna.

Detta mönster har lagt grunden också till städernas äldsta planering. Där kännetecknas tomtplanen ofta av en huvudbyggnad (ställd med långsidan mot gatan) kompletterad med mer eller mindre bostadsinredda uthuslängor (runt en skyddad gård bakom huvudbyggnaden).

Lärdomen av detta är att ett hus, som bäst, utgår från planeringen av dess tomt, och från tomtens framtida möjligheter.

Man måste inte nödvändigtvis bygga samman tvåzonshus. Det kan vara en fördel att de båda husen ligger lite offside från varandra. Någon gång kanske de får tjäna som bostad för skilda hushåll. Eller kanske man vill idka någon sorts rörelse i ena huset, och slippa kunder som stör hemfriden i det andra.
 
Här är ett förslag som jag har skissat upp:
(klicka på bilden för förstoring)

fuqups.jpg

Jag utgick från djupet 10,6m vilket verkar vara det största bland vanliga hustillverkare
fördelar
• billigt att bygga tack vare
rektangulär form, "ett tak".
• stort v-rum för många familjemedlemmar
• delvis takskyddad entré och uteplats
• gott om plats för långbord
• antydan till spa...
nackdelar
• mörk korridor utanför tvättstuga
• trångt "föräldrasovrum" om
man vill ha garderobsvägg
• kanske för lite plats för kläder, klädvård
och hygien för stort antal boende
• huset kommer att se både stort och
kanske lite tråkigt ut från utsidan

Skulle jag bygga ett sådant här hus skulle jag vilja ha öppet upp till nock över v-rum
och matplats, kanske med takfönster för att få in ljus i den stora huskroppen.

Sen så måste man naturligtvis ta hänsyn till väderstreck, tomtens beskaffenhet osv,
men jag försöker bara visa att det går att på ett bra sätt klämma in 5 sovrum i en
ganska standardiserad husvolym.
 
Det påminner endel om modulenthuset som jag hänvisade till tidigare i tråden. Idén är inte så tokig men jag skulle nog lägga till ett allrum (tv-rum) någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.