Jag tänkte höra om någon kanske vet vad som finns bakom den vita putsen på vår vägg? Det är nämligen så att tegelbalken ovanför fönstret har gett sig och jag undrar om det möjligen kan finnas en tegelvägg även bakom putsen? Lite svårt att kolla nämligen. Om det skulle vara tegelvägg så är känslan att det är enklare att laga. Är det bara trä och ev. något annat än tegel bakom putsen så blir det kanske lite lurigare. Övriga väggar är klädda med rött trådskuret tegel, det är bara den lilla delen vid verandan som är putsad. Huset är byggt 1957. Vitputsad husvägg ovanför fönster med synlig tegelbalk som har gett sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är med stor säkerhet ett hus med fasadtegel. Bakom teglet (och putsen) finns en regelvägg. Exakt hur putsen är anbringad går inte att säga säkert utan att knacka bort en del. Jag skulle gissa att det bakom putsen finns ett enklare tegel, men det är bara en gissning. Att det rör sig om fasadtegel brukar man kunna se på sättet som fasadteglet är murat.
 
J justusandersson skrev:
Det är med stor säkerhet ett hus med fasadtegel. Bakom teglet (och putsen) finns en regelvägg. Exakt hur putsen är anbringad går inte att säga säkert utan att knacka bort en del. Jag skulle gissa att det bakom putsen finns ett enklare tegel, men det är bara en gissning. Att det rör sig om fasadtegel brukar man kunna se på sättet som fasadteglet är murat.
Ok, tack för svar! Får väl ta och knacka bort lite puts för att kika vid tillfälle :). Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att man kan se om det är fasadtegel på hur fasadteglet är murat. Är inte allt tegel fasadtegel eller menar du att det finns olika sorter och att man murar dem på olika sätt? Hela huset är ju som sagt klätt med trådskuret tegel som jag antar är fasadtegel. Det vore kanon om du kunde förklara lite mer så att även jag begriper.
 
Du har två huvudvarianter fasadtegel eller helstens (minst) tegelmur. Fasadtegel är ofta (men inte alltid) murat med löpskift, dvs tegelstenar med långsidan utåt. En riktig tegelmur har bindestenar som ligger på tvären med vissa mellanrum.Ibland i hela skift då kallas det för koppskift.
 
Då får jag tacka för ett utförligt svar.
 
Kanske ett sent svar men... jag har ett hus från 40-talet med puts utvändigt på en trästomme.
I mitt hus kan man uppe på vinden se hur ytterväggen är uppbyggd. Där ytterväggen möter taket.
Jag har en kallvind med en luftspalt mellan vägg och tak, så då går det att komma åt. Om du har en isolerad vind så lär det vara dolt bakom en kattvind eller liknande, antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.