Klippt telefonledningen som hängde lågt över tomten.
Jag får ändå inte koppla upp mig på den så då gör den ingen nytta.

Telefonstolpe med avklippta kablar hänger i en slinga bland träden under hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan man konstatera att min stege nog inte var gjord för att förlängas till 5 meter då det svajade betänkligt :D
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
Efter en höst med mycket jobb följt av en influensa har mest småsaker fixas i huset.

Har jobbat en del med att få ner elkostnaderna för fastigheten. December blev följande:

Tabell över elförbrukning i december månad från år 2015 till 2019, visar minskande förbrukning.

Vilket jag nog känner mig rätt nöjd med.

Vad har jag då gjort:
* Luftvärmepump i vardagsrummet ( Täcker in alla rum bra utom kök där element får kompletteringsvärma)
* Isolerade om köksgolvet i samband med köksrenovering.
* Flyttade om all isolering på vinden så att den täckte de glipor där elektriker och hantverkare grejjat på.

Jag har även 22 grader inomhus. Tidigare ägare hade 18.

I detta ingår även två till byggnader på på fastigheten som håller 10-12 grader under vintern.

Alla besparingar i drift kommer att gå in på sparkontot och investeras i huset :)
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Elnäts- och överföringskostnader har väl gått upp så mycket på några år att det väl inte blir så mycket netto ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Elnäts- och överföringskostnader har väl gått upp så mycket på några år att det väl inte blir så mycket netto ;)
Nu har jag ju bara bott här i 13 månader men tidigare ägares förbrukning fanns att ladda ner från Ellevio på månadsbasis vilket jag tackar väldigt mycket för.
Men ja. Fasta kostnaderna och elöverföringskostnaderna är ju mycket större än elhandelskostnaden. Vilket gör att det absolut lönar sig en hel del att få ner förbrukningen. Även om jag är kontraproduktiv och har varmt inomhus :)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Inomhus vedförvaring med vedstaplar bredvid en kamin och en korg fylld med ved på ett svart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått vedförvaringen inomhus på plats. Behöver mer ved :cool:
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Hur går bygget för dig? :D
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hur går bygget för dig? :D
Jobbat röven av mig i vinter. Badrumsrenoverarna börjar förhoppningsvist i april.
Sen ska jag styra upp det sista i köket.

Har storslagna planer men badrummet är helt klart ett prio.
I sommar blir det även att gå upp på taket och jaga alla farmarskruvar som har otäta packningar så det inte blir nån läcka där man minst vill ha det.... Husägandet har botat höjdrädslan iaf :)
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Imorgon är det dags för nästa stora projekt:

Nuläge:

Gammalt badrum med brunt golv, vita kakelväggar, träpanel i taket samt toalett och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt kaklat badrum redo för renovering med toalett, handfat och duschhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir hantverkare som får ordna det hela medans jag distansjobbar in pengarna :)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Är det humus i vattnet som missfärgat eller ser jag fel?
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Är det humus i vattnet som missfärgat eller ser jag fel?
Det lutar mot att det är VVB som är på väg att ge upp (järn, rost). Då det inte alls är samma utfällningar i kallvatten.

Bild kommer imorgon på underbara placeringen av VVB m (Cliffhanger)
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju säga att det finns EN bra grej med detta:

Varmvattenberedare på en vind, omgiven av isolering, utan fuktspärr under och med tecken på gnagaraktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det är ju att man slipper se VVB

Men att ha den på en kallvind med noll frostsäkring förutom en hög med isolering över och ingen fuktspärr under känns...
När köket renoverades och röris såg detta så fick han en lätt hjärtinfarkt och ville egengliten inte ta i anläggningen ens med tång. Var tvungen lova att åtgärda detta relativt snart men alla rören som ska bytas (ett rör per varmvattenförbrukare) kräver att väggen i badrummen bryts upp.
Så badrummet blev lite upp-prioriterat.

Kan dock konstatera att lösningen verkar hållt bra. Ingen fukt.
Dock har denna stora värmekälla på vinden gett mig (eller främst tidigare ägaren) musinvasion då de bott i isoleringen runt beredaren. Från i september har jag dödat 57 möss. Hurra för hjulas musfällor :)

Jag kan även tänka mig hur stor del av elräkningen som gått till att värma varmvatten i en behållare som är utomhus....

Fast fördelen med att köpa hus som man renoverar är ju att man får bygga allt som man vill ha det och lär känna sin fastighet. Och jag visste om renoveringsbehovet innan kontraktet skrevs :)
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Idag var stora rivardagen:
Med start 12:00 rev man upp alla väggar. Bar ut allt skrot och demonterade allt vatten.

Rivningsdag i hus, tomma väggstommar med synlig isolering och demonterade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen mot köket dolde ännu mer råttpåverkad isolering än vi såg vid köksrenovering. Dick var all isolering som sattes upp då orörd. Så musfällorna fungerade.

Och dagens bästa. Den så förhatliga varmvattenberedaren på vinden monterades loss:

Varmvattenberedare demonterad på vind med synlig isolering och träbjälkar, viss råttpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabel i fortfarande då elektriker kommer imorgon. Dock på en avstängd fas.
Det där med att kunna sova när det är 15 minus utan att behöva ha ångest över vattenfrysning :)
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Onsdan var lite fortsatt rivande. Främst sanera all isolering, tidigare vattenrör med mera samt rengöra golvet.

Renoveringsprojekt av badrum under arbete med synliga rördragningar, isolering och stommkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsfas av badrum med isolerade väggar, oskyddade rör och rengjort golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torsdagen var galet produktiv för hantverkarna:

Dra alla rör(i rör).
Isolera alla rör
Ny golvbrunn
Mäta ut placering för VVB
Spånskiva golv
Glesa taket
spånskiva på väggarna i nästan hela badrummet:

Renoveringsarbete i badrum med OSB-skivor på väggarna, ny golvbrunn och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt för badrum med nytt spånskivegolv och väggar samt isolering på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon dags för elektriker sen färdigställa väggarna.

Det som är mest imponerande med dessa hantverkare är det enorma jobb de lägger på att hålla rent och snygg kring sig. Arga snickaren skulle vara stolt över dem
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Väggar och tak färdiga. Imorgon mest troligt värmegolv samt flyta.

Går i bra fart detta.

Ett ofärdigt rum med installerade gipsskivor på väggar och i tak samt en betonggolv, byggmaterial och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ofärdigt rum med nyinstallerade väggar och tak, byggmaterial och en stege syns med en dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undertecknad har mest lagt tid på att gödsla gräsmattan. inför nattens regnande :)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Väggar och tak färdiga. Imorgon mest troligt värmegolv samt flyta.

Går i bra fart detta.

[bild] [bild]

Undertecknad har mest lagt tid på att gödsla gräsmattan. inför nattens regnande :)
Det går bra, ser fint ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.