Har lite otur med vår gästtoalett. Det läcker i golvet när man spolar. Hade rörmokare på besök för 1,5 år sedan som inte fann felet. Hade en annan rörmokare som vid 3:e besöket bytte packning. Nu läcker det igen. Vad kan felet vara? Packningen hamnat snett? Står inget mer än IFÖ. Toaletten är kanske 10 år men används inte särskilt mycket. Får inte plats med en vanlig toalett p g a utrymme - annars hade det varit värt att få den utbytt.
 
  • Vit väggmonterad gästtoalett mot en rödvit mosaikvägg, med synliga vattenläckage på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gästtoalett med öppet golv och synlig cistern, läckageproblem nämns, cistern märkt "IFÖ".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket läcker det och exakt var?
Det jag tänker på främst är övergången mellan toalettstol och golv - att det inte är tätt eller skadat. Det kan även vara skador i toalettstolen som man inte ser. Men det vanligaste är att packningen inte fungerar som den skall ska i övergången till golv.
 
Det är ju kaklat ner till golv, så svårt att avgöra. Kommer från mitten av toastolen. Kommer kanske nån deciliter varje gång man spolar.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Hur mycket läcker det och exakt var?
Det jag tänker på främst är övergången mellan toalettstol och golv - att det inte är tätt eller skadat. Det kan även vara skador i toalettstolen som man inte ser. Men det vanligaste är att packningen inte fungerar som den skall ska i övergången till golv.
Kan en packning bli gammal på 1,5 år, förresten?
 
B Babs/Pixbo skrev:
Kan en packning bli gammal på 1,5 år, förresten?
Det har jag svårt att tro. En halv dl är mycket. Det enda sättet att kontrollera är att ta loss toastolen.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det har jag svårt att tro såvida den inte torkat upp för att toaletten används ytterst sällan. Men det är ändå kort tid. Läckage mot golv så är det vanligaste felet att det inte är tätt vid övergången. Det behöver inte betyda att det är så i just ditt fall. Hur mycket läcker det? Det kan vara en skada i toalettstolen också som man inte ser förrän man monterar loss den.
Ca 1 dl per spolning, skulle jag gissa.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det har jag svårt att tro. En halv dl är mycket. Det enda sättet att kontrollera är att ta loss toastolen.
Puh, det låter som jag får ta extern hjälp igen...dyr toalett, det där!
 
Prova sticka in mobilen och filma en spolning, kanske är lättare att få ner den en bit och se därifrån än att se uppifrån. Tappa den bara inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.