Hej
Finns det nåt varmhetsindex för bastu? SÅ att man liksom kan tävla lite med sig själv och andra hur hett man orkar :D

Indextalet borde vara på formen Temperatur^a*Luftfuktighet^b men vad är lämpliga värden på a och b? 1 och 1.5?
Kanske bäst att prova sig fram...Luftfuktighet borde väga tyngre än temperatur....tycker i alla fall jag.

Är sugen på att slänga ihop en lite krets m display som jag kan ha i bastun...
/M
 
Jag kollade lite på Tylös hemsida, och där listar de fyra olika bastutyper samt lämplig temperatur och relativ luftfuktighet. Jag antar att samtliga bastutyper är ungefär lika plågsamma och har därför tilldelat samtliga bastutyper indexet 1. Jag skapade ett linjärt ekvationssystem innehållande första och andra ordningens termer för temperatur och luftfuktighet. Med hjälp av minsta kvadratmetoden tog jag fram en lösning till detsamma. Jag plottade denna mot temperatur och luftfuktighet och den har en mycket svag kurvatur, så andra ordningens termer har ganska liten betydelse. Jag gjorde en ny anpassning mot endast första ordningens termer och fick då följande funktion som beskriver ett bastu-index:

f(t,l) = 0,0109*t + 0,0057*l

Funktionen f(t,l) beskriver ett bastu-index där 1 motsvarar en standard-bastu enligt Tylö. Ju högre index, desto tuffare bastu. t representerar temperaturen i grader celsius och l den relativa luftfuktigheten i procent.

Eftersom jag endast hade fyra datapunkter så blir antagligen förklaringsgraden bedrövligt låg, och jag har därför inte ens brytt mig om att kolla på några statistiska mått för kvalitén på indexet, men om någon kan prestera runt tio mätpunkter så kan jag försöka komma ihåg hur statistikprogramvaran R fungerar och ge ett bättre svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.