Hej,

Jag har salat ett gäng fönster invändigt med 22mm MDF. Vi har sågat MDFen så att de ska täcka väggdjupet inkl OSB och gips. Vi vill ha en jämn övergång från vägg till insida fönster (utan foder) som kommer målas i samma färg. Problemet är att vi hela tiden har utgått ifrån maxdjupet, vilket innebär att kanten på MDFen sticker ut. Vi har försökt slipa detta, men det verkar vara ett evighetsprojekt. Kan man använda elhyvel? Eller en bandslipmaskin? Multiverktyg har jag testar utan bra framgång. Utsticken är mellan 0-3 mm.
 
Markera var snittet ska vara.
Demontera smygen.
Ta fram cirkelsågen med skena.
Såga.
Återmontera.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tycker i övrigt att det verkar vara ett krångligt ställe att att ha en skarv på. Är det inte bättre att dra gipsen ända fram till kanten och spackla in en plåtkant ?Få får man en skarv i smygen istället för på en slät vägg...
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vill helst undvika nedmontering. Den tanken avfärdade vi ganska omgående då vi ansåg att det borde finnas en annan utväg
 
Ok, tycker det är ett bakvänt sätt att göra det på, smygen monterar jag normalt sist. Men om det nu är så det är.....vet inte vad som blir minst knepigt. Såga på plats med japansåg?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Enklast är nog är att jämna till kanterna med en oscillerande slipmaskin (typ festool rotax) med 40-papper och varsam hand. I rotaxläge är avverkningen extremt effektiv så man måste vara försiktig så man inte avverkar för mycket material. Kanske bra att ha en brädbit som stöd/ändstopp.
 
Vi hade en diskussion med målaren och han föreslog att inte dra gipset över... japansåg har jag också funderar över. Men vill följa upp hyvel och/eller slipspåret först.

En oscillerande slipmaskin verkar ju farligt, man får vara otroligt stadig på handen då misstänker jag. En bandslip gör inte jobbet tror du? Jag är rädd om vinkeln mellan vägg och smyg...
 
@MathiasS Det må vara bakvänt. Första gången vi gör detta. Jag och frugan. Vi är rookies och bygger ett fritidshus med exakt ingen erfarenhet. Men inlärningskurvan är brant. Gäller att göra misstagen på rätt ställen bara... :)
 
Hyvel känns som att den kan ta för mycket och göra hack. Jag skulle (tillfälligt) skruva upp en MDF-skiva bredvid, ta en överhandsfräs och ett inte jättelitet frässtål, sätta fast en rätt stor avlång MDF som bottenplatta på fräsen och fräsa ner det utstickande med denna anordning. Den rätt stora avlånga bottenplattan kan ni trycka mot MDF-skivan som sitter bredvid, och om ni låser frässtålet så att det är i höjd med bottenplattan, sen lyfter höjdställaren och lägger en bit av MDF-skivan emellan innan ni låser den torde ni få perfekt höjd på första försöket.
 
Hyvla MDF? Nej, nej, nej, nej... Det har jag testat. Det gick inget bra. Minst sagt. Överhuvudtaget är MDF ett tjurigt material att jobba med, även fast det är användbart till mycket.

En oscillerande slipmaskin däremot — har du ingen sen innan så köp en nu! Jag har redan slitit ut två på 20+ år; den/de är ett av mina allra mest använda verktyg, och då är jag inte ens någon jätteaktiv hemmasnickrare. Jag som Boschnörd rekommenderar deras PEX- eller GEX-serie, inte minst för att det finns slippapper att köpa överallt till dem. (Black & Deckern däremot fick gå i förtidspension, för det var hopplöst att hitta papper till där jag bor.)

Var inte rädd för att inte kunna hantera den — i allmänhet har de hastighetsreglering, så du kan börja på lågt varv och öka allteftersom. Däremot dammar det något så överdjuriskt, men det löser man med en påmonterad dammpåse och lite avskärmnings/täckplast.
 
Jag har inga märkespreferenser direkt. Har mest Makita, men även Dewalt och Bosch Blå... lutar åt att jag kompletterar min samling med en oscillerande slipmaskin. Vill ha en prisvärd sådan. Är inte priskänslig, men vill inte betala onödiga pengar heller. Bra argument med tillgänglighet på slippapper. Ngt annat jag bör tänka på? Ska sätta igång och googla lite också..
 
Det blir en GEX 125-150 AVE från Netonnet. Känns som det bästa alternativet för ändamålet, plus att det generellt verkar vara en nödvändig pjäs i bra verktygsstall.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om ni inte vill ha en kant av mdf runt fönstren utan har tänkt att det ska vara helt slätt så tror jag att det enklaste är att börja om och sätta gips istället. Det kommer vara väldigt svårt att få övergången mellan gips och mdf att inte spricka
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.