Kommer att skaffa ett Atrium 9kvm, ett sexkantigt växthus, en sida är ung 1,9m.

Alternativ 1 sockel
Köpa tillhörande plåtsockel och gjuta fast de 6 fästena i gjutrör på 600-800mm.
A) är det tillräckligt stöd för växthuset med dessa 6 punkter? Jag tänkte låta sockeln ligga i en bädd av singel. Tänker bara gräva djupt vid rören, resten av grunden tänkte jag bara gräva en 2dm djup. Eftersom jag inte gräver så djupt så kanske det är bättre att ha det mer flytande förutom de 6 punkterna

B) de flesta beskrivningar anger att man gjuter fast sockeln och sedan börjar man bygga upp huset, men det finns också beskrivningar där man inte gjuter fast sockeln förrän man byggt upp stommen. Kan ju vara en fördel att inte gjuta fast om man behöver göra någon justering när stommen kommer på?

Alternativ 2 sockel
C) man skulle kunna bygga en sockel av tryckimpregnerat 45x145 som jag fäster i betongplintar. Några för eller nackdelar med denna lösning. Det kommer inte vara någon jord i kontakt med reglarna inneifrån växthuset. Växthuset skruvas sedan i regeln.

Isolerad eller oisolerad?
Som sagt vill jag inte gräva så djup under själva växthuset, kanske 2dm. Så tanken är bärlager på 10-15cm och därefter duk och sättgrus samt överst plattor.

Har också sett lösning där man lägger isoleringen (pordrän typ) ganska ytligt, så man har bärlager, isolering markduk och sättgrus.

Vet inte helt för och nackdelarna, kan tänka mig att det kanske är svårt att få detta plant och inte svampigt golv när isoleringen ligger så ytligt.
 
Hej!
Gammalt inlägg, men nyfiken på hur du gjorde? Och hur blev resultatet?
Ska själv bygga ett Odla från Skånska byggvaror snart (aluminium och säkerhetsglas) och försöker lista ut vad som blir en vettig grundläggning.
 
Jag gjorde som alternativ 1A. Jag gjorde en cirkel med ung. 3m diameter, där jag grävde ut en 2dm. Markerade var hålen skulle vara. Sedan använde jag ett 150mm jordborr till att borra för gjutrören, fyllde med sten och singel längst ner i hålet och ställde gjutrören på detta. Jag vågade upp gjutrören så att alla var lika höga. Byggde ihop sockeln och mätte in den på alla vis, kunde dock ha gjorts ännu bättre, X mätte mest. När jag tyckte att sockeln var i våg och rätt så fixerade jag sockeln och så fyllde jag hålen med betong, jag fyllde alltså hålen med sockeln på plats, men detta gick bra. Vad jag upptäckte senare var att fram och bak sockel inte var helt parallella. Det skilde ungefär 2-3cm, detta upptäckte jag när jag efter betongen hade stelnat. Jag tycker nog att i detta fall med ett 6 kantigt hus att x mätning inte kunde avslöja allt, så lägg till en mätning som är från varje sida av sockel över till nästa sockel. Jag gjorde en riktbräda för att använda för att dra ut stenmjölet som gled ovanpå socklarna och det var här jag upptäckte att det var snett. Men konstruktionen var förlåtande så det gjorde inget, men nervös var jag. Jag tittade ganska mycket på videon som komplement till instruktionen. Taket kunde jag dock inte lägga såsom det angavs, jag orkade inte trycka ner dess sidolister, jag sköt istället upp skivorna. Jag kan se om jag hittar några bilder på grunden
 
Nedan så grävde jag cirkeln

Grävd cirkel i trädgård med sand, markerad med snören och planbräda synlig, redo för stensättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tyvärr hade jag inget på hål och närbilder, men här är gjutningen klar
Färdigutgrävd cirkelformad grund med stödmurar och verktyg, samt förberedd sandyta för stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här kan du se min planbräda för att få sanden för stenen i plan, men den hade varit utmärkt att ha gjort den innan för att se att samtliga 6 sockeldelar är parallella
En planbräda i en sandbädd omgiven av ramverk och grus, redo för att lägga marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag la någon typ av marksten antik, det gick fint att avsluta med halvstenar, så slapp man kapa samtliga snett, det blir några cm glapp men det är fyllt med stenmjöl

Nyanslagd markstensyta med grå antiksten i fiskbensmönster, omgiven av grus och plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och såhär blev slutresultatet, vi är riktigt nöjda och använder det mycket som utrum särskilt på vår och höst. Jag satte ihop det själv, det var inga större problem.

Slutresultatet av ett uppbyggt växthus i trädgård med bord och stolar inne, omgivet av växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Stort tack för utförligt svar! Och vad fint det blev!
Förstår jag rätt att plintarna är det som bär upp sockeln och att grus bara är inföst under sektionerna.
 
H Husohemskt skrev:
Stort tack för utförligt svar! Och vad fint det blev!
Förstår jag rätt att plintarna är det som bär upp sockeln och att grus bara är inföst under sektionerna.
Ja, det stämmer, jag grävde ut lite mer precis under sockeln 5-10cm spel, tänkte att fyller jag detta utrymme med grus och sand så kanske inte tjälen påverkar sockeln. Den har iaf klarat en vinter, fast vi hade nog max -5C här i Skåne :)
 
  • Gilla
Husohemskt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.